Archive for Januari 2010

Pakatan Rakyat Gabungan Perasan dan Syok Sendiri

Pakatan Rakyat telah berkonvensyen, di sana janji telah dipadu yang konvensyen tersebut sekaligus menjadi majlis merisik dan bertunang, satu majlis perkahwinan juga telah dipersetujui bersama akan dilaksanakan, dan Zaid Ibrahim dipertanggungjawabkan untuk menjadi ketua penanggahnya (atau mentara ikut bahasa utaranya).

Dalam kemeriahan, keghairahan dan semangat meraikan kelahiran satu ikatan, satu perkara penting nampaknya telah terlupa untuk dimasukkan sebagai agenda perbincangan, iaitu taklik perkahwinan, perkara yang PAS, PKR dan DAP tidak boleh melakukannya, jika dibuat juga maka secara automatiknya gugurlah talak, kata lainnya bercerailah Pakatan Rakyat ini.

Walaupun perkahwinan belum dimeterai secara sah, andai ada taklik perkahwinan ini, sekurang-kurangnya ia mampu menjadi panduan untuk semua parti dalam komponen Pakatan Rakyat bertindak, apalagi dalam tempoh pertunangan yang bagai dikata orang-orang tua, sangat manis darahnya dan begitu banyak dugaannya ini.

Harus diingat juga, antara isi perjanjian Pakatan Rakyat selepas berkahwin nanti adalah mahu berumahtangga di istana impian bernama Putrajaya, bukan setakat mahu berbulan madu, tetapi mahu kekal di sana selama jodoh dikekalkan Tuhan! Hari ini situasinya, di Putrajaya sana ada keluarga lain sedang bermastautin, yang bernama Barisan Nasional. Sudah tentu Barisan Nasional yang sedang begitu selesa dan gembira di situ tidak dengan begitu mudah mahu berpindah dan mengizinkan Pakatan Rakyat memasukinya. Pelbagai akan dilakukan, santau angin, santau darah, hantu raya, pelesit, polong, semua akan dihantar… termasuk mungkin Azazil yang menyamar sebagai Jibrail.

Perkahwinan Pakatan Rakyat (saya tetap berdoa dalam seribu rintangan dan kepayahan, ia akhirnya tetap akan jadi kenyataan) bukanlah perkahwinan anak dara. PAS pernah berkahwin dengan Barisan Nasional dan Angkatan Perpaduan Ummah, DAP pernah berkahwin dengan Gagasan Rakyat, PKR pula kita semua maklum dari mana kebanyakan pemimpin mereka lahir, ya pemimpin seperti Zahrain Mohd Hashim itu… Sama ada janda atau balu, mereka ini datang dengan ramai anak, anak-anak yang harus didisiplinkan.

Taklik perkahwinan boleh melakukan ini, sebelum keadaan menjadi semakin parah ia harus diwujudkan segera. Tanpa ada sekatan dan batasan, sesiapa sahaja mudah merasa mereka adalah bos, mereka adalah ketua, apalagi jika adanya gelaran YB atau Majlis Pimpinan Pusat atau AJK Pusat atau Central Committee bersama nama mereka. Mereka seolah-olah punya lesen untuk layak dan berhak bagi melakukan apa sahaja, bercakap apa sahaja, tanpa ada perasaan bersalah dengan kesan yang timbul terhadap rumahtangga Pakatan Rakyat yang bakal dibina secara keseluruhannya.

Kerana senario sebeginilah mutakhir ini kita dihadapkan dengan perangai dan gelagat “anak-anak” Pakatan Rakyat yang tidak bersaudara kandung ini. Insiden-insiden ini bagi saya adalah tragedi di ambang perkahwinan Pakatan Rakyat, Hassan Ali dengan kepimpinan Khalid Ibrahim di Selangor, Hassan Ali dengan Khalid Samad, Khalid Samad dengan Zulkifli Noordin, Zulkifli Noordin dengan ijma’ PKR Pusat, Zahrain Mohd Hashim dengan kepimpinan Lim Guan Eng di Pulau Pinang dan Azan Ismail dengan kepimpinan PKR Pahang di bawah teraju Fauzi Abd Rahman.

Mungkin benar bahawa wujudnya pertelingkahan-pertelingkahan ini adalah kerana masalah-masalah dalaman yang tidak terselesai sehingga sesetengahnya sudah merasa bosan untuk berada di meja rundingan. Mungkin juga benar wujudnya hantu-hantu yang merasuk atau santau-santau yang mengena. Tetapi yang lebih penting, kesemua peristiwa ini memberitahu masyarakat luar tentang lemahnya disiplin sesetengah kalangan pimpinan Pakatan Rakyat dalam berorganisasi, mereka jahil dengan hierarki kepimpinan, adakalanya tidak ada hormat sesama rakan seperjuangan, dan sikap jahil hierarki dan tiada hormat ini pula seringkali di hala ke khalayak awam sehingga mencetus krisis. Sebab itu bila pandangan profesional saya sebagai seorang perunding latihan diminta, saya sering menekankan yang Pakatan Rakyat memerlukan latihan intensif dalam pengurusan krisis dan pengurusan media.

Saya percaya Zaid Ibrahim yang dipertanggungjawabkan untuk mengurus perkahwinan yang paling besar saya kira dalam sejarah politik moden Malaysia sedang sakit kepala sekarang. Di sebalik mimpi kegemilangan, insiden-insiden yang sedang berlaku berupaya mencetus tragedi. Rupanya tidak mudah untuk mensaudarakan “anak-anak” dari parti-parti dalam Pakatan Rakyat ini. Mereka selama ini bermain di halaman berbeza walaupun biasa bertemu makan ais krim bersama. “Kebersamaan” mereka selama ini hanya pada perkara yang manis-manis sahaja… seperti bersama-sama disembur FRU. Hari ini mereka bukan sekadar diminta bermain bersama, tetapi juga tinggal serumah, menjadi adik-beradik.

Semua yang mengaku pemimpin dan pendukung Pakatan Rakyat (bukan sekadar pemimpin dan pendukung PAS, PKR, DAP, mahupun SNAP) semestinya berharap rumahtangga ini akan terbina dengan jayanya. Pertunangan yang penuh liku ini tidak seharusnya tersungkur di pelamin perkahwinan. Taklik perlu dilakar segera bagi dihadzam dan diperturunkan kepada “anak-anak” dan seluruh keturunan.

Saya secara peribadi cuma berharap yang baik-baik sahaja, selagi Muhajirin dan Ansar boleh disaudarakan selagi itulah saya melihat perkahwinan Pakatan Rakyat sebagai sesuatu yang munasabah dan perlu disokong. Sekarang ini saya sedang berkira-kira memilih kad yang sesuai bagi dihantar untuk mengucapkan Selamat Pengantin Baru kepada Pakatan Rakyat. Moga ia menjadi kenyataan, amin.



SUMBER : Harakah Daily

Posted in | 1 Comment
Jom komen di Facebook!

Anwar akan mohon mahkamah tangguh lagi perbicaraan liwat


31/01/2010 11:48am

KUALA LUMPUR 31 Jan. – Selasa 2 Februari ini, Datuk Seri Anwar Ibrahim sekali lagi akan memohon kepada Mahkamah Tinggi supaya perbicaraan kes liwatnya ditangguhkan.
http://utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0131&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_06.htm
Dalam pada itu, pihak pendakwaan pula menegaskan mereka bersiap sedia untuk memulakan perbicaraan kes itu pada hari yang sama.

Sama ada perbicaraan yang telah beberapa kali tertangguh dan ditunggu-tunggu itu akhirnya akan bermula, bergantung kepada keputusan Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah yang terlebih dahulu akan mendengar permohonan Anwar bagi penangguhan.

Dalam permohonannya yang difailkan hanya lima hari lepas sebelum penetapan tarikh perbicaraan itu, Anwar berkata, kes itu perlu ditangguhkan sementara menunggu rayuannya di Mahkamah Rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi yang menolak untuk menggugurkan pertuduhan liwat terhadapnya.

Mahkamah Rayuan masih belum menetapkan tarikh bagi pendengaran rayuan itu. - Bernama

Posted in , , | 1 Comment
Jom komen di Facebook!

Fakta ke auta tentang Bangsa Melayu?

Penulis geram betul dengan sebuah artikel yang ditulis oleh penjilat PR ini :

Saya bercakap dengan seorang Orang Medan semalam. Antara topic yang diperbincangkan adalah topik “Orang MElayu di Riau”. Saya diberitahu bahawa sekiranya kita ke Riau hari ini, kita sudah tidak nampak lagi orang Melayu. Di Riau, bangsa yang kita biasa jumpa samada Bangsa Jawa ataupun Bangsa Minang. Orang Melayu di Riau samada tinggal jauh terpinggir di ceruk-ceruk desa ataupun mereka sendiri sudah buang bahasa dan identity mereka.

Ia berkaitan dengan polisi “Penempatan Semula” Suharto dahulu, dimana untuk menyelesaikan masaalah kepadatan penduduk yang tidak sekata, maka orang-orang Jawa dan Minang serta Sunda diberikan insentif oleh Suharto untuk berhijrah. Antara tempat yang mereka berhijrah adalah Riau. Orang Riau tidak menentang usaha Suharto ini. Malahan, mereka menerima dengan hati terbuka. Setelah beberapa dekad, bangsa luar Melayu ini TELAH MENGAMBIL ALIH Pulau Riau dan menjadikan identity MElayu di sana hampir pupus. 

Sesiapa ke Riau, yang kita jumpa hanya orang2 yang bercakap loghat Jakarta atau Minang. Dah takda kedengaran orang yang bercakap macam orang Johor kerana mereka telah disisihkan.

Perkara yang sama juga berlaku di Singapura. Lihat bagaimana Pulau Singapura berjaya dicuri oleh bangsa lain dari orang Melayu. Dan Melayu Singapura TIDAK PERNAH MELAWAN.
Tapi itulah sebenarnya realiti sebenar orang Melayu. Mereka tidak mahu melawan. MEreka tidak mahu memperjuangkan hak mereka sendiri. Mereka takut susah. Mereka tiada maruah untuk mempertahankan hak mereka dari diancam.

Tak hairan di Malaysia, orang Melayu terus-terusan bersama UMNO walaupun UMNO terus menerus merompak mereka. Orang MElayu hanya menerima dengan redha. Sekurang-kurangnya orang Red Indian di Amerika pun bangun memberontak walaupun kalah. Orang Melayu jangan haraplah kita nak tengok ada semangat perjuangan dalam hati mereka.
Kalau nak kata 13 Mei, di Kampung Baru waktu berlaku 13 Mei majoriti yang terlibat adalah dari bangsa Minang bukan bangsa Melayu. Dato Harun pun orang Bugis.

BERBEZA DENGAN ACHEH

Program yang sama cuba dijalankan oleh Suharto di Acheh. Namun, orang Acheh sanggup mati dari menyerah begitu sahaja kepada kehendak Suharto laknatullah itu. Mereka berjuang selama 40 tahun lamanya dan akhirnya mereka diberi status istimewa yang sebenar dan mampu mempertahankan hak serta identity Acheh yang sebenar.

Acheh mempertahankan hak dan kedudukan bangsa mereka. Mereka tidak rela bangsa lain memijak-memijak mreka. Mereka tidak rela sama sekali hak mereka dirampas dan bangas mereka ditendang dan dihina seperti yang berlaku pada orang Melayu di Riau.
Dan Allah SWT mengkabulkan doa dan usaha mereka kerana mereka berjuang hak dan identity mereka. Mereka juga menjadikan AGAMA ISLAM sebagai pegangan utama mereka.

MELAYU SINGAPURA PUN DAH HANCUS

Melayu Singapura pun dah jadi macam tiada. Walaupun dalam Perlembagaan Singapura, hak istimewa orang Melayu Singapura dinyatakan dengan jelas, tapi Melayu Singapura tak berani nak memperjuangkan hak mereka sendiri.

Padahal hak istimewa orang Melayu Singapura ternyata jelas dalam Perlembagaan Singapura sendiri. Begitulah lemahnya perjuangan kebangsaan Melayu ini. Tidak mampu memperjuangkan hak yang sudah jelas termaktub sebegitu.

PERJUANGAN UMNO ADALAH PERJUANGAN SIA-SIA

Bagi saya UMNO dicipta oleh mereka yang dilatih British. British mahu supaya orang Islam dan orang MElayu terus-menerus lemah. Maka, ideologi kebangsaan Melayu dijadikan fahaman politik serta UMNO menjual fahaman kebangsaan Melayu kepada orang Melayu.

Hasilnya, Melayu terus menerus lemah dan tidak ada semangat untuk berjuang serta melawan kezaliman dan penindasan. UMNO terus melemahkan pemikiran orang Melayu dan pada waktu yang sama, UMNO terus merompak kekayaan negara.
Memang perangai Melayu, suka jadi kaya tanpa berusaha dengan keras. Benda tu kita tengok banyak dalam UMNO.

PERANGAI MELAYU AMAT DISUKAI UMNO

Lumrah alam, kalau satu perkara itu berharga, kita mesti berlawan dan berusaha keras untuk mendapatkannya. UMNO melatih orang Melayu supaya jangan melawan dan jangan berkeras kerana mengikut lunas-lunas Melayu.

Apabila ada orang mula mempersoalkan kesalahan serta kemunafikan pemimpin-pemimpin UMNO, maka semboyan PERPADUAN ditiup. Ini supaya, mereka yang menyuarakan kebenaran akan dilihat sebagai menentang perpaduan.

Perangai Melayu yang hanya “mengikut sahaja” ini merugikan orang Melayu terutamanya dalam bidang ekonomi. Orang yang hanya mengikut sahaja tidak akan maju sama sekali.Tak hairanlah penglibatan Bumiputra dalam perniagaan amat rendah sekali. Terima kasih UMNO.

UMNO tidak mahu orang Melayu ada semangat kepahlawanan, semangat melawan, semangat berjuang. Ini kerana mereka tidak mahu orang Melayu melawan UMNO. Mereka mahu UMNO kekal bodoh dan lemah supaya mudah diperkotak katikan.

MELAYU TAK SUKA BERJUANG DAN BERSUSAH PAYAH

Kita tak boleh marah Singapura dan Riau dicuri dari orang Melayu. Sesiapa yang kerja kuat dan mempunyai kemahuan, makan mereka akan dapat. Itu adalah Sunnatullah dan itu adalah hukum yang setiap orang islam harus ikuti.

Bagi saya, menubuhkan parti yang berasaskan Melayu hanya akan MENGHANCURKAN orang Melayu sendiri. Buat apa menyebarkan budaya Melayu yang telah rosak dan lemah kepada keseluruhan bangsa-bangsa lain di Malaysia.

Lebih baik kita ikut contoh tauladan bangsa Bugis kerana mereka kuat berjuang atau bangsa Jawa yang kuat bekerja atau bangsa Minang yang kuat meniaga. Buat apa kita berbangga dengan bangsa Melayu yang hanya kuat menghilangkan hak mereka tanpa berperang.

Patutlah hanya Tun Hussein Onn sahaja Perdana Menteri kita yang benar2 bangsa Melayu. Tunku – orang Siam. Tun Razak dan Najib – Bugis, Mahathir – Mamak. Kalau Melayu terus menerus jadi Perdana Menteri, dah lama dah bangsa-bangsa lain di Malaysia ni kena jual jadi hamba abdi.

Kalau RUMPUN MELAYU nak bangun kembali mesti atas dasar Islam yang 100% mengikut Al Quran dan Sunnah dan tidak mengikut adat resam orang Melayu.

Wallahualam bissawab

SUMBER : Tulang Besi


Posted in , | 1 Comment
Jom komen di Facebook!

Kerajaan Kelantan buat silap – Nik Aziz


KOTA BHARU 15 Jan. – Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengakui kerajaan negeri telah melakukan kesilapan sehingga menanggung kerugian besar dalam projek pembinaan Bazar Tok Guru.
Kerugian dikatakan melibatkan nilai sebanyak kira-kira RM50 juta.

Nik Abdul Aziz berkata, pihaknya terpaksa menebus balik bangunan yang sebelum ini diserahkan kepada Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) setelah projek itu kemudiannya diserahkan kepada sebuah syarikat swasta untuk dibangunkan.

“Bazar ini saya sebut hari itu kita akan bagi kepada para peniaga yang terpaksa keluar dari Pasar Arked Uda dan Pasar Lama MPKB.
“Tapi kesilapan berlaku (secara) teknikalnya, sehingga terjadi benda lain. Akhir sekali kita tarik balik benda yang kita sudah buat itu, maka kita terpaksa beli.

Posted in , , , | 4 Comments
Jom komen di Facebook!

Catatan Popular di Pewaris Melayu 30 hari lepas

Followers

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.