Kempen "emosi" dan "simpati" macai Pakatan Harapan di media sosial!





KERAJAAN baharu Pakatan Harapan telah mula memainkan emosi rakyat Malaysia dengan menarik simpati mereka melalui kempen di media sosial.

Kempen yang paling banyak tersebar sekarang ialah menarik simpati rakyat atas kesukaran pemimpin-pemimpin kerajaan baharu menyelesaikan masalah pendapatan negara.

Sebilangan netizen telah nampak dan menjangkakan apa yang berlaku: Pakatan Harapan menggerakkan kempen supaya rakyat bersimpati dan tidak mendesak serta mengkritik kerajaan kalau janji 100 hari tidak terlaksana.

Cubaan mengelak daripada menggalas masalah inilah yang menyebabkan Menteri Kewangan Lim Guan Eng sebelum ini mengatakan masalah dihadapi negara terlalu besar tetapi kemudian "u-turn" selepas melihat kesan buruk kenyataannya.

Pada masa yang sama, tentera-tentera siber PH di alam siber telah mula menyebarkan cerita-cerita emosi untuk mengalihkan sentimen yang telah dibina sejak berkempen sebelum Pilihan Raya Umum ke-14 awal bulan ini.

Mereka mula mengatakan yang hutang wajib dibayar walaupun tidak dituntut, sedangkan sebelum ini menjanjikan hutang PTPTN dihapuskan dan pendidikan percuma diberikan.

Para cybertrooper ini bercerita tentang kenapa ramai orang muda yang rajin bercuti ke luar negara tetapi hutang belajar di universiti tidak sanggup dibayar dan mahu dilupuskan?

Ada juga daripada kalangan penyokong mereka yang mengatakan tidak perlu memansuhkan GST kerana mendakwa sebenarnya cukai ini tidak membebankan.

Sudah tentu hujah untuk mengekalkan GST ini tidak ada bezanya dengan hujah kerajaan Barisan Nasional dulu untuk memperkenalkan cukai yang efisyen ini.

Kalau kita melihat garis masa di Facebook, atau mesej-mesej yang sampai di Whatsapp, akan ada cerita-cerita emosi sebegini sampai kepada kita.

Khabarnya, ramai yang terkesan, tersentuh emosi apabila terbaca cerita Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sebak dan mengalirkan air mata apabila memikirkan kantung negara yang semakin tidak berisi, sedangkan Hari Raya Aidilfitri semakin hampir dan bantuan BR1M sudah dijanjikan.

Cerita sebenarnya, detail teknikal dan situasi sebenar perbendaharaan pasti jauh berbeza daripada apa yang diolah untuk menjentik emosi ini, tetapi inilah yang mudah memberi kesan orang ramai.

Nampaknya, kerajaan baharu PH memang bersedia untuk mungkir janji dan telah bersedia dengan kempen media sosial mengalihkan kesalahan kepada kerajaan dahulu dan mengolah persetujuan rakyat supaya reda dengan sebarang tindakan kerajaan nanti.

– Mynewshub.cc


Bookmark the permalink . RSS feed for this post.
Jom komen di Facebook!

6 Responses to Kempen "emosi" dan "simpati" macai Pakatan Harapan di media sosial!

  1. Dulu Barang Naik (BN) Sekarang Price Hikes (PH). Tukar sign board je

    BalasPadam
  2. Mase duk maki najib atau kempen atau tembak org kg memali ko tkde kenal erti air mata nanges wahai atok penyangak forex??

    BalasPadam
  3. 17000 orang kena buang masa bulan ramadhan ni tak sedih pulak?

    BalasPadam
  4. Org bila berjanji kena lunaskan, kalau tidak boleh masuk katogeri munafik?

    BalasPadam
  5. Menangis konon!
    Ini semua taktik lapok zaman 60-an daaa..!
    Sekarang 2018, tunaikan janji2 manis masa PRU lalu. Jangan kelentong rakyat. Zaman sekarang dah moden, ade internet, cepat je segala berita tersebar. Rakyat yg educated dok perhati je kelakuan PM ke7 ni. Manakala rakyat yg tak educated terpaksa berputih mata sebab tersalah pangkah kertas undi.

    BalasPadam
  6. Kalau tak tunai kan janji lepas raya nanti rakyat demonstrasi, menuntut hak!

    BalasPadam

Catatan Popular di Pewaris Melayu 30 hari lepas

Followers

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark . Converted by LiteThemes.com .