Ahli Parlimen Jeli sertai Bersatu



PETALING JAYA 26 Okt. - Ahli Parlimen Jeli, Datuk Seri Mustapa Mohamed menyertai Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), menepati jangkaan beberapa pihak sebelum ini.

Beliau hadir ke ibu pejabat parti itu di Menara Yayasan Selangor, di sini malam ini untuk menyerahkan borang penyertaan tersebut kepada Pengerusi Bersatu, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

Penyertaan itu dibuat selepas sebulan bekas Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri itu isytihar keluar UMNO setelah 40 tahun bersama parti berkenaan.

"Saya ingin rakamkan ucapan terima kasih kerana menerima kemasukan saya. Ini membolehkan saya memainkan peranan yang lebih berkesan bagi membela kepentingan pengundi saya di Jeli dan rakyat Kelantan.

"Saya sokong segala usaha Tun yang memberikan penekanan terhadap integriti dan ketelusan dalam tadbir urus dalam kerajaan. Saya juga sokong langkah kerajaan untuk memperkukuhkan kewangan negara dan memastikan ekonomi kita dibangunkan dengan baik," katanya.

Turut hadir semasa penyerahan borang itu ialah Presiden Bersatu, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Mustapa pernah berada dalam Kabinet Dr. Mahathir sebagai Menteri Pembangunan Usahawan serta menjadi Menteri Kewangan II pertama yang dilantik ketika Malaysia berdepan Krisis Kewangan Asia kira-kira 20 tahun lalu.

Penyertaan bekas Ahli Majlis Tertinggi UMNO itu dilihat penting bagi Bersatu yang dilihat ketandusan barisan kepimpinan yang berpengalaman.

Sementara itu, Dr. Mahathir berkata, Bersatu berasa sukacita apabila seorang bekas tokoh UMNO menyertai partinya dan mendapati Mustapa layak untuk bersama dengan Bersatu setelah menjadi Ahli Parlimen Bebas.

Tindakan Mustapa akan membolehkan Bersatu memiliki 14 ahli Parlimen berbanding 13 orang sebelum ini.

Ditanya sama ada akan terdapat lagi pemimpin kanan UMNO mengikut jejak langkah Mustapa, Dr. Mahathir hanya menjawab pihaknya akan melihat perkembangan yang berlaku.

Terdahulu Bersatu mengadakan Mesyuarat Pimpinan Tertingginya untuk membincangkan hal ehwal semasa parti termasuk menetapkan tarikh Persidangan Tahunan Kedua parti itu pada hujung Disember ini. - UTUSAN ONLINE

Bookmark the permalink . RSS feed for this post.
Jom komen di Facebook!

Leave a Reply

Catatan Popular di Pewaris Melayu 30 hari lepas

Followers

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark . Converted by LiteThemes.com .