Dah Melampau!

MCA meminta kerajaan menghapuskan syarat pemilikan 30 peratus ekuiti bumiputera dalam syarikat-syarikat senaraian awam bagi memastikan ia terus bersaing.


Naib Presidennya, Datuk Liow Tiong Lai berkata, ini kerana elemen penting dalam pertumbuhan ekonomi negara kini adalah daya saing yang kuat bagi membolehkan negara berhadapan dengan kesan buruk ekonomi dunia.

“Ekuiti perlu dibuka, berikan kelonggaran agar sesebuah syarikat itu berdaya maju dalam menghadapi situasi ekonomi dunia yang semakin meruncing,” katanya kepada pemberita pada Rumah Terbuka Deepavali anjuran MIC di sini hari ini. - Baca Lagi..
Pewaris Melayu:
Penulis tahu apa yang terjadi dalam MCA. MCA Tidak akan berbuat sebegini jika tidak dicucuk oleh mana - mana pihak. MCA sudah dianggap sebagai adik abang didalam Barisan Nasional sejak sekian lama, tetapi akhir-akhir ini desakkan untuk memansuhkan hak keistimewaan bumiputera keluar dari MCA, iaitu salah satu parti komponen BN sendiri. Apa yang penulis dapat simpulkan sekarang ialah:
  • Cina Malaysia sudah bersatu padu mempertikaikan hak keistimewaan bumiputera di Malaysia. 
  • Contohnya, kenyataan MCA kini lebih kurang sama seperti kenyataan DAP. Walaupun kenyataann MCA kali ini tidak "setajam" DAP, tapi nadanya sama seperti DAP.
Oleh itu, sebagai kaum bumiputra di Malaysia, penulis tidak bersetuju dengan cadangan MCA yang mahu rakyat Malaysia bersaing didalam bidang ekonomi.
Bumiputra tidak boleh disama ratakan dengan kaum-kaum bukan bumiputra di Tanah Melayu.

Bookmark the permalink . RSS feed for this post.
Jom komen di Facebook!

8 Responses to Dah Melampau!

  1. Encik, aku sendiri pun, langsung tak setuju. yang lemah, harus dibantu dalam apa cara sekali pun.

    BalasPadam
  2. amaran kepada Tiong Lai adakah anda ingin jadi mangsa kepada anak muda dalam cerpen JB J tu?????

    BalasPadam
  3. celaka punya cina, orang melayu punya negara sendiri jangan masuk campur

    BalasPadam
  4. amaran kepada Tiong Lai,adakah anda ingin jadi mangsa kepada anak muda dalam cerpen YB J tu. Mohon tarik balik segera kalau tak nak tengok sedara kamu pakai baju hitam..

    BalasPadam
  5. Salam tuan blog...

    blog anda antara blog2 yg saya himpunkan di blog saya :

    beritamalaysiakini

    dipersilakan jenguk dan memberi pendapat setiap berita yang disiar di blog saya.

    tq

    BalasPadam
  6. MCA dah senada dengan Gerakan dan DAP? Jika benar, apa maknanya kepada kaum Melayu/Bumiputera?

    BalasPadam
  7. Salam,
    Biarkan MCA dengan tulang yang digongong merentasi sungai.MCA ini sebenarnya tamak haloba!.Nescaya yang rugi kelak bukannya UMNO tetapi MCA itu sendiri.Perbedzaan sosio-ekonomi diantara kaum Cina dan Bangsa Melayu terlalu ketara di Pulau Pinang.Buta mata atau hati puak MCA ini?.Lihatlah di Pulau Pinang anak Melayu merempat di tanah sendiri.Negara Rom bukan dibina dalam 50 tahun tetapi mengambil masa se kurun untuk bangsa Roman maju.Dalam 1/2 kurun adalah masa singkat untuk Bangsa Melayu Maju.Kemajuan yang Melayu capai selama 50 tahun adalah cuma bertambahnya golongan pendapatan pertengahan bukan kelas Menengah.Melayu masih di kelas pertengahan bukan Menengah seperti ramai kaum Cina!.Dengan ini adalah kurang bijak dan adil untuk merampas hak Melayu.Orang Melayu di negara ini tak pernah merampas hak kaum lain kecuali hak Melayu itu sendiri.Melayu bukan tuntut hak kaum lain dan moleklah kaum lain jangan menuntut Hak Melayu seperti telah dipersetujui dalam Kontrak sosial.Wassalam.

    Mamak Penang.

    BalasPadam
  8. Ha, makna dia, melayu, harus bersatu encik. Jangan tunggu lagi.

    BalasPadam

Catatan Popular di Pewaris Melayu 30 hari lepas

Followers

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark . Converted by LiteThemes.com .