Alahai Nizar : Bagusla keluar dari rumah rasmi MB Perak


Baguslah Mb Nizar dah mula menyedari akan statusnya ini. Hairan betul penulis. Selama ni, yang dia melalak 24jam yang dakwa dia masih lagi Menteri Besar Perak, tut tut keluar daripada kediaman Rasmi MB eh?

Hairan, hairan. Tapi tak mengapalah, Nizar. Datuk pegi la hidup bersama - sama barisan Exco Datuk dan Datuk boleh menjalankan tugas sebagai MB Gila Talak dan juga Exco perasan tu. Satu lagi, tolong ambil sekali Speaker Dun Perak ok?

Cuba la bayangkan, kalau sebuah pokok tu dah tercabut daripada permukaan bumi ni, relevenkah lagi dahan dan juga ranting pokok tersebut? Dapat ke dahan dan daun tersebut hidup tanpa batang dan akar pokok?

Begitulah ceritanya yang terjadi kepada speaker Dun Perak, V. Sivakumar.

MB Perak baru, Dr. Zambery tak kesah Nizar nak duduk kt rumah tu atau tak. Kalau Nizar nak dok, dok la..

NOTA KAKI : Gunakanlah perkataan yang baik dan sopan ketika menulis didalam blog anda. Penulis tahu, itu hak masing - masing dan juga cara tersendiri untuk kita menyampaikan kepada orang lain. Kalau perkataan tu terlampau kasar dan kesat, anda boleh bayangkan tak macam mana la sikap blogger yang menulis tu

Posted in , , , , . Bookmark the permalink . RSS feed for this post.
Jom komen di Facebook!

25 Responses to Alahai Nizar : Bagusla keluar dari rumah rasmi MB Perak

  1. Bahasa saudara pun sinis semacam. Orang yang kena tentu terasa. Bahasa kasar atau sinis sama saja tujuannya. Nak menyakitkan hati lawan nak menyedap hati sendiri. Tapi kalau berbudibahasa sangat dalam blog begini tak meriahlah. Kalau dah jenis gusti kena terimalah sepak terajangnya.

    BalasPadam
  2. Baguslah Si Nizar tu dah sedar diri.
    Jadi janganlah lagi buat kecoh kat Negeri Perak ni, Kami majoriti Rakyat Perak nak hidup aman dan damai tanpa ade sengketa.

    BalasPadam
  3. yalah, semoga tuhan terus melembutkan hatinya.

    BalasPadam
  4. Gunakanlah perkataan yang baik dan sopan ketika menulis didalam blog anda. Penulis tahu, itu hak masing - masing dan juga cara tersendiri untuk kita menyampaikan kepada orang lain. Kalau perkataan tu terlampau kasar dan kesat, anda boleh bayangkan tak macam mana la sikap blogger yang menulis tu

    BalasPadam
  5. sakit hati nampak baca kat blog sayah.bagus2.org yg fitnah anwar adalah kerajaan.kerajaan bn dan umno adalah dajal.sekian.

    BalasPadam
  6. hidup nizar.niuzar bm perak yg sah.zambry mb haram!!

    BalasPadam
  7. azrin,
    selama 50 tahun sapa yang memerintah? bn kan? umno kan tunjangnya??

    lepas tu sekarang, 11 bulan memerintah, bongkak, sombong, jadi petualang bangsa, penderhaka.. siapa dajal??

    BalasPadam
  8. saya menjawab pula.pewarismereng.selama pemerintahan umno dan bn yg korup.merekar telah mengeluarkan singapore dari malaysia.maksiat berlambak!!arak berleluasa.

    ituhlah sombongnya dajal kerajaan bn dan umno selama inih.sekian.

    BalasPadam
  9. pewaris..hang ingat rakyat ituh otak lembu!kalau hang takpalah.memang otak lembu pun.

    BalasPadam
  10. Kalau dia otak lembu, hampa otak apa? otak setan dan iblis.

    BalasPadam
  11. hangpa tu pula otak dajal.suka fitnah.otak munafik.suka sumpah-sumpah.

    BalasPadam
  12. Polis telah mengarahkan semua siasatan terhadap pengantungan Menteri Besar BN Zambry Kadir dan enam exconya dihentikan serta-merta setelah lebih dua jam menjalankan siasatan terhadap Speaker Dewan Undangan Negeri Perak V Sivakumar.

    Dalam satu kenyataan yang di keluarkan selepas empat angota polis dari Jabatan Siasiatan Jenayah Komersial di pejabat peguam Sivakumar dekat Ipoh, Siva menjelaskan bahawa walaupun beliau telah berkerja sama dengan pihak polis namun pihak polis mungkin telah bertindak dengan ‘ultra-vires’.

    “Saya merasa lega sebab semua siasatan keatas exconya adalah melanggar peruntukan undang-undang sah di negara ini,” kata Sivakumar.

    Menurutnya lagi, di bawah pembentukan undang-undang dewan enakmen 1959 dan artikel 72 Kerajaan Pusat telam memberi imuniti mutlak kepada Speaker dan hak istimewa ahli dari semua tindakan keatas undang-undang sivil dan jenayah.

    Laporan media telah menyatakan seramai 19 orang angota polis telah membuat laporan polis menganai Sivakumar yang menggantung dan mangharamkan Zambry dan enam exconya untuk menghadiri persidangan selama 12 sehingga 18 bulan.

    Satu lagi kegagalan institusi

    Siasatan polis telah di buka di bawah section 124/120B Penal kod. Tertuduh di bawah Sesyen 124, yang memaksa wakil yang di pilih di gugurkan dari tugas dan kuasa sah boleh menerima hukuman maksima tujuh tahun penjara dan denda jika disabitkan kesalahan.

    Sementara itu, pengamal undang-undang dan pemimpin Pakatan Rakyat telah mengecam tindakan polis dan manyatakan bahawa ini merupakan satu kelemahan institusi awam yang seharusnya bertindak bebas politik.

    Bekas Perdana Menteri Mahathir Mohamad juga mengkritik bahawa laporan polis bekenaan.

    Di dalam blog beliau www.chedet.com : “jika keputusan oleh Speaker itu dianggap jenayah, apa akan terjadi bila Seaker di Parlimen menggantung ahli pembangkang atas apa jua alasan,”

    “Dan perkara ini sering berlaku. Adakah setiap ahli pembangkang itu akan membuat laporan polis? Jika mereka boleh, adakah kita boleh menggangap bahawa pihak polis ada kuasaa untuk mengambil alih kedudukan Speaker Parlimen?” jelas Mahathir di dalam bolgnya.

    Minggu lalu, Majlis Peguam telah mengeluarkan satu kenyataan berkata tindakan Sivakumar tidak boleh di bawa ke mahkamah.

    “Tidak kira juga apa jenis prosidur yang di ikuti Speaker dan ahli keistimewaannya di bawah artikel 72 konstitusi pusat, tindakan Speaker dan kesahihan tindakan undang-undang adalah harus di buat di luar mahkamah,” Kata President Majlis Peguam Ambiga Sreenevasan.

    “Dalam perkara ini kita melihat perbezaan kuasa di antara pentadbir dan undang-undang. Menteri Besar mungkin orang yang paling berkuasa di dalam pentadbiran manakala undang-undang di tentukan oleh Speaker,” jelas peguam hak asasi manusia Malik Imtiaz Sarwar.

    BalasPadam
  13. Pagi Ahad lebih kurang jam 10:00 pagi berlangsungnya majlis penghargaan Menteri Besar Perak Dato' Seri Ir Nizar kepada Unit Amal Pas, Bloggers dan Media di kediaman rasmi Menteri Besar Perak. majlis tertutup tersebut adalah sebagai menghargai peranan dan kehadiran ketiga-tiga pihak tersebut sepanjang Dato' Seri Ir Nizar menghuni dan menjalankan tugasnya sebagai Menteri Besar Perak di kediaman rasmi tersebut.

    Sebelum itu, cara bermula dengan kawat hormat oleh Unit Amal sebelum majlis berlangsung. untuk pengetahuan korang, unit amal adalah satu-satunya pihak yang terlibat secara langsung didalam menjaga keselamatan dan mengatur kelicinan sesuatu majlis sepanjang tempoh bermulanya krisis politik di Perak.

    Hadir dengan uniform lengkap berwarna merah darah dan juga barret tertulis Unit Amal, para petugas dilihat amat berdisipilin sepanjang bertugas. tahniah buat Unit Amal yang sentiasa bersedia tak kira walau didalam apa juga krisis.

    Sepanjang para bloggers bekerja dibilik media Biro Penerangan Pakatan Rakyat Perak juga, unit amal telah banyak membantu didalam soal menjaga keselamatan peralatan-peralatan para bloggers ketika ditinggalkan untuk tugasan luar.

    Untuk itu, jutaan ucapan terima kasih dari para Bloggers.

    Tepat jam 10:00 pagi Dato' Seri Ir Nizar melangkah keluar dari kediaman rasmi Menteri Besar menuju kekawasan para jemputan khas berkumpul.

    Majlis kemudian dimulakan dengan bacaan doa oleh wakil dari Unit Amal, kemudian diteruskan dengan ucapan khas wakil Bloggers iaitu Al-Banjari ("sayalah Al-Banjari..!"), ucapan dari lain-lain pimpinan yang hadir dan diakhiri oleh ucapan dari YB Menteri Besar Perak Dato' Seri Ir Nizar.

    Dalam ucapannya, beliau meluahkan setinggi ucapan terima kasih kepada semua yang terlibat samada secara langsung atau tidak langsung sepanjang berlaku krisis politik di Perak.

    Dalam masa yang sama juga Dato' Seri Ir Nizar mengingatkan para media agar sentiasa menyaurkan maklumat yang tepat supaya rakyat mendapat berita yang benar. beliau juga menyelar sikap sesetengah media perdana yang kerap memutarbelitkan isu-isu yang berbangkit dan sentiasa bersikap berat sebelah.

    Majlis seterusnya diterusan dengan acara makan-makan. semua tetamu khas dijamu dengan makanan ringan pengalas perut iaitu bihun goreng, goreng, kuih-muih dan juga minuman sirap kenduri-kendara.

    Selepas selesai melantak, diadakan pula sidang akhbar khas untuk para media yang hadir untuk menjawab berbagai soalan-soalan yang diajukan oleh par wartawan yang hadir.

    acara terakhir ialah keberangkatan Dato' Seri Ir Nizar ke kediaman barunya yang dirahsiakan tempatnya (buat sementara). dengan rasminya pada hari ahad bersamaan dengan bla bla bla bla bla (korang carik la sendiri tarikh... tak kan semua aku nak sodok...) maka rasmilah Dato' Seri Ir Nizar meninggalkan kediaman rasminya.

    Aku dah malas nak taip... hangpa tengok gambar je la...


    Alah Bisa, Tegal Biasa... itu je...

    BalasPadam
  14. 11 bulan Kerajaan PR memerintah negeri Perak, rakyat negeri Perak sudah mulai mengecapi nikmat kebajikan dan keadilan. Pegawai-pegawai kerajaan juga sudah mulai merasai kelainan dan kelebihan berada di bawah kerajaan PR. Mereka mula sayang kepada MB dan seluruh EXCO. Saya sebagai SETPOL MB sentiasa bergaul dengan pegawai-pegawai kerajaan, mereka berterus terang kalau PR terus kekal memerintah 5 tahun mengikut tempoh pilihanraya, PRU ke 13, BN tidak akan memperolehi sebarang kerusi. Justeru itu, mereka guna apa sahaja cara untuk merampas kuasa supaya PR tidak boleh terus memerintah bagi meneruskan polisi kebajikan yang memikat hati rakyat.

    Dalam tempoh 11 bulan, kerajaan PR telah membuat perubahan-perubahan berikut :-

    1. Ketua Kampung dipilih oleh orang ramai melalui proses pilihanraya.
    2. 1/3 daripada anggota PBT adalah dipilih dari kalangan NGO, orang persendirian dan koporat atau golongan profesional.
    3. Rakyat yang berpendapatan rendah di beri percuma air 10 meter padu
    4. Semua premis kerajaan dibenarkan diguna oleh semua parti politik, ngo dan sebagainya.
    5. Mengembalikan bantuan perkapita kepada Sekolah Agama Rakyat (SAR)
    6. Menganugerahkan 1000 hektar tanah kepada SAR dan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina.
    7. Memberi hak milik kekal kepada dan 102 ribu lot kediaman kepada penduduk di Rancangan Perumahan Tersusun (Kg Melayu) dan 47 ribu lot kediaman kepada penduduk Kg. Baru (Cina)
    8. Memberi sumbangan dermasiswa rakyat seribu seorang yang berjaya melanjutkan pelajaran ke IPTA.
    9. Menubuhkan Tabung Khas Kebajikan Rakyat bagi membantu miskin tegar, warga tua, orang kurang upaya, keluarga mangsa ISA, ibu tunggal, anak yatim dan pengidap penyakit kronik.
    10. Menubuhkan Tabung Pinjaman Kecil Perniagaan kepada ibu tunggal yang ingin menceburi bidang perniagaan kecil-kecilan tanpa dikenakan faedah.
    11. Menaikan sumbangan bantuan kebajikan dari kadar minima 45 ringgit sebulan ke 100 ringgit sebulan sehingga maksima 400 ringgit sebulan.
    12. Menyediakan bantuan skim Al Kifaalah kepada warga tua yang berumur 65 tahun ke atas.
    13. Menaikan elaun penyelia dan guru-guru KAFA.
    14. Menaikan kadar elaun guru-guru Tadika Islam JAIP
    15. Menender sebahagian pembalakan bagi meningkatkan hasil negeri.
    16. Anak-anak syarikat kerajaan negeri membayar zakat kepada MAIP.
    17. Menaikan Tabung Pusingan Bencana Alam dari 30 ribu ke 50 ribu ringgit.
    18. Menggalakan semua pegawai kerajaan menunaikan solat Zohor berjamaah dan mendengar tazkirah selepas Zohor.
    19. Tazkirah setiap pagi sepanjang musim Ramadhan.
    20. Mengurangkan perbelanjaan makan semasa mesyuarat atau sebarang program yang dianjurkan atas nama Kerajaan Negeri.
    21. Menggunakan bas rasmi SUK dalam lawatan ke Parlimen dan Singapura bagi menggurangkan kos pengangkutan sekiranya menggunakan kereta rasmi kerajaan.

    BalasPadam
  15. saya menyokong penuh dengan hujah-hujah saudara kifli.salam kifli.selamat berkenalan.terus perjuangan.hapuskan blog kurang cerdik inih.sekian

    BalasPadam
  16. Auuuum!

    Yang jujurnya sebelum kita nak buat apa-apa kita tengokla undang-undang dulu, la ni hang pa banyak ikut imosi, tu pasai la orang banyak laghi

    BalasPadam
  17. ku x paham kenapa kalau fanatik UMNO sanggup mencaci menghina ulama PAS? Ya sebagai manusia bagi pandangan aku mereka juga x lari dari kesilapan namun apa yang dilihat setidak-tidaknya org seperti Tok GUru Nik Aziz sentiasa berpesan kepada pngikutnya agar menyuarakan apa2 bantahan secara aman!! Menyuarakan bantahan x salahkan? apa guna perbezaan pendapat kalau x boleh suarakan?? Dalam menentukan Hukum Islam Ulama sendiri mempunyai perbezaan pendapat.

    Jgn salahkan Ulama seperti Nik Aziz, Haron DIn, Hasan Ali, kalau pengikut membuat demonstrasi melampau, mereka cuma ada kudrat manusia biasa bukan superman boleh pergi halang puluhan ribu orang itu??? Mereka cuma boleh menasihati!!!!
    Alih2 orang yang xder perasaan hormat pada orang Agama ikut sedap mulut menghina mereka.

    Nasiblah Sheikh Yusoff Al-Qardawi bukan rakyat Malaysia, kalau tidak dia pun mungkin dihina oleh golongan sebegini apabila dia mengeluarkan statement DIa tak sanggup jejak kaki ke Malaysia kerana malu rakannya Anwar Ibrahim dipenjara dahulu.Malu kepada Allah...itu ujarnya.

    Hebat sungguhkah kita jika dibandingkan dengan ilmu Ulama Tersohor seperti Yusoff Al-Qardawi ini?? Mungkin ya kia lebih hebat dari dia!!!!!!!! Ulama no 1 umatt Islam ketika ini jauh rendah dari taraf ilmu kita agaknya??? Nauzubillah.

    MUZAMIL (pemuda Taiping))

    BalasPadam
  18. hehehe.. tu la.. kau bagi sebijik pada PR... PR bagi berbijik-bijik pada kau. Orang baca blog nie bertambah-tambah sokong PR. Dan bertambah-tambah benci BeeEND. Berilahhujah dengan ilmu dan fakta. Bukan dengan emosi dan nafsu. Itu hanya menyerlahkan kejahilan sendiri...

    BalasPadam
  19. Baguslah kalau pewaris melayu besikap begitu. Oleh itu tolonglah samoaikan kepada geng-geng blogger nko yang lain supaya belajar menggunakan perkataan yang sopan.

    BalasPadam
  20. camry mcm mana.. tak nak pulang ker..

    BalasPadam
  21. orang pr kebanyakannya takde keje lain mencaci orang kat blog. bunyi banyak. masuk mane mane lawan web mesti banyak orang diorang comment. itu tanda otak tak stable. orang bn kebanyakannya menggunakan otak dan menganalisa apa yang dibace. otak stable lagi lah.

    sebab itu ade istilah tin kosong. sekarang kita boleh nampak.. pkr ni tin bising berbunyi tapi dalamnya kosong. manakala penyokong penyokong pkr pula seperti suka pula mendengar ketukan tin kosong yang berbunyi seperti melodi. syok dengar sampai sangkut tak boleh nak lepas.

    BalasPadam
  22. orang pr kebanyakannya takde keje lain mencaci orang kat blog. bunyi banyak. masuk mane mane lawan web mesti banyak orang diorang comment. itu tanda otak tak stable. orang bn kebanyakannya menggunakan otak dan menganalisa apa yang dibace. otak stable lagi lah.

    sebab itu ade istilah tin kosong. sekarang kita boleh nampak.. pkr ni tin bising berbunyi tapi dalamnya kosong. manakala penyokong penyokong pkr pula seperti suka pula mendengar ketukan tin kosong yang berbunyi seperti melodi. syok dengar sampai sangkut tak boleh nak lepas.

    BalasPadam
  23. Perumpamaan seorang dipecat dari jawatan oleh majikannya, pekerja yang dipecat akan mencabar keputusan majikannya di Mahkamah Perusahaan (industrial court) bahawa pemecatannya adalah tanpa sebab dan tidak munasabah (without just cause n excuse).

    Sementara menunggu Mahkamah membuat keputusan, apa hak si pekerja ini?

    Apakah dia berhak pergi / masuk ke tempat kerjanya, mengambil dan menggunakan aset (harta) bekas majikannya?

    Apakah dia berhak mendapat gaji dan elaunnya?

    Bolehkah perkerja tersebut yang sudah dipecat mengambil dan menggunakan harta majikannya tanpa restu majikannya?

    Adakah tindak tanduk sebegitu boleh ditakrifkan sebagai suatu perbuatan mencuri?

    Pekerja yang dipecat biasanya menunggu keputusan Mahkamah dan tidak perlu hadir ke tempat kerjanya dan tidakberhak kepada gajinya (dan ealun), dan jika kelak mahkamah memutusakan dia dipecat tanpa sah dan sebab munasabah, maka dia layak kepada gajinya dari tarikh dia dipecat dan apa-apa ganti rugi yang patut dan wajar.

    Maka saya bersependapat dengan kenyataan dibolg ini;;

    http://pemudasubang.com/v5/?p=1042

    beberapa petikan dari blog diatas;
    Bekas MB Perak keliru?

    March 28, 2009 oleh Pemuda UMNO Subang
    Dalam kategori Hal Semasa, Perak
    IPOH 27 Mac - Pemahaman bekas Menteri Besar, Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin bahawa beliau berhak menggunakan kenderaan rasmi kerajaan negeri sehingga mahkamah membuat keputusan kes siapa Menteri Besar yang sah adalah salah.
    "Setiausaha Kerajaan Negeri Perak, Datuk Dr. Abdul Rahman Hashim berkata, Mohammad Nizar sebagai pihak yang menuntut dalam kes itu mesti menyerahkan kenderaan rasmi itu terlebih dahulu dan menunggu keputusan mahkamah."

    ”Jika keputusan memihak kepada bekas Menteri Besar, barulah beliau berhak ke atas kenderaan itu dan pada lazimnya, beliau juga berhak mendapat ganti rugi yang setimpal,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

    Persoalannya berbalik kepada penguatkuasaan undang2 (pendakwaan) seperti apa yang telah dinyatakan oleh Dato Seri Utama Dr Rais Yatim. Disnilah Penashat Undang 2 Negeri Perak perlu memainkan peranannya memberikan nasihat undang2 kepada Pentadbir2 Kerajaan Negeri Perak agar bertindak sewajarnya.

    Pada masa yang sama. MB Dato Zambri Kadir dan Exconya berhak kepada gaji dan elaun mereka serta apa-apa imbuhan selari dengan tugas dan kedudukan mereka. malainkan Mahkamah kemudiannya mengataka perlantikkan mereka tidak sah, Dato Zambri dan exconnya berhak (seperti pendapat Dato Seri Utama Dr Rais Yatim) menjalankan tugas masing2 sebagai MB Perak dan exco kerajaan negeri selagi tiadanya injunksi mahkamah menghalang mereka (Dato Zambri) berbuat demikian.

    Prof Madya Dr Abdul Rani Bin Kamarudin
    Pensyarah Undang2 (Jabatan Undang Awam)IIUM.

    Sila lawati pendapat Dato Seri Utama Dr Rais Yatim (Sedikit petikan saja)

    http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Sunday/Rencana/20090308000611/Article/index_html
    Soal Jawab: Sultan Perak miliki kuasa lantik Menteri Besar sesuai Undang-Undang Tubuh Negeri
    Oleh Rasid Rahaman dan Siti Almizan Aripin
    Bloggers turut memperkecilkan fungsi Sultan?
    Kita lemah dari segi penguatkuasaan undang-undang. Dan apabila saya nyatakan begini, saya tidak fikir ramai yang tidak bersetuju. Majoriti bersetuju apa saya rasakan. Kita ada Akta Hasutan dan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Sama ada puncanya berasaskan kepada radio, televisyen atau blog di dalam internet, ia sama seperti seseorang itu menulis. Sebab niat yang wujud akibat perbuatan itu untuk mewujudkan suasana menghasut atau perasaan syak wasangka hingga menyebabkan perpaduan masyarakat berpecah. Jadi dengan itu, pihak berkuasa harus terus mengambil tindakan mengikut Akta Hasutan atau Kanun Keseksaan atau Akta Polis dan ada beberapa akta lain. Dan tidak semestinya kita guna ISA. Saya cuma bercakap dari hal undang-undang semata-mata. Ini bukan soal hendak mempolitikkan sesuatu isu. Seharusnya, penulis blog ini sudah menerima saman dan juga untuk hadir di mahkamah. Jadi kita bandingkan kalau di beberapa negara jiran, mereka tidak berani menulisnya di blog, kenapa mereka berleluasa di Malaysia. Sebab mereka tahu kita tidak menjalankan tugas asas untuk menyusul sesuatu tindakan mengikut undang-undang.

    BalasPadam
  24. Dari Prof Madya Dr Abdul Rani Bin Kamarudin
    Pensyarah Undang2 IIUM

    Cut n paste komen saya dari blog - http://drhalimahali.wordpress.com/2009/04/01/hujah-peguam-shafee-abdullah-dipatahkan-oleh-ahli-panel-lain/

    HUJAH PEGUAM SHAFEE ABDULLAH DIPATAHKAN OLEH AHLI PANEL LAIN
    April 1, 2009 at 8:22 am (Bar Council of malaysia, CONSTITUTON OF MALAYSIA
    Rancangan “Hujah, NTV9” pada 9.30 – 10.30 malam siaran langsung dari UiTM
    1. tongkatmusa said,
    April 1, 2009 at 1:56 pm
    Ahli2 panel UiTM akur (concede) bahawa adalah hak Baginda Sultan mengikut kewajarannya (budibicaranya) untuk atau tidak membubarkan DUN Perak.

    Prof Dr Shad Faruqi tidak menolak bahawa adanya ruang (secara implikasi) dibawah Fasal 16(6) Undang2 Tubuh Negeri Perak bahawasanya jika permintaan MB untuk DUN dibubarkan tidak diperkenankan, MB berserta EXCOnya hendaklah meletakkan jawatan. Namun disini Prof Shad tidak memberikan jawapan nyata (express) bagaimana jika MB Dato Seri Nizar enggan berbuat demikian. Pada pandangan saya (Dr Abd Rani), jika Dato Seri Md Nizar engganpun, itu tidak relevan kerana akan dianggap sebagai sudah meletakkan jawatan (mahu atau tidak). Hanya selepas itulah MB dan exco baru dilantik Baginda Sultan.

    Sebab Dato Seri Nizar memohon DUN dibubar tidak lain dan tidak bukan bahawa beliau sendiri akur (conceded) sudah kehilangan majoriti ADUN2 dan beliau pun tidak sekali-kali mohon kepada Sultan sidang diadakan bagi menentukan sejauh mana undi tidak percaya terhadapnya itu betul. Maka bila Dato Seri Md Nizar memohon DUN dibubar, padahnya adalah beliau dan exconya (Majlis Eksekutif) shall tender resignation jika permohonan untuk membubarkan DUN tidak diperkenankan Sultan.

    Justeru, untuk kemudiannya mengesyorkan DUN dibubar sebagai jalan terbaik adalah merupakan langkah terkebelakang setelah akur bahawa sememangnya Baginda Sultan mempunyai budibicara untuk atau tidak membubarkan DUN.

    Bubarkan DUN bukan lagi suatu opsyen setelah Baginda Sultan membuat keputusannya (res judicata) kerana itu ibarat tidak menghormati dan mengingkari keputusan Baginda Sultan.
    Pandang Prof Dr Shad yang mengatakan bahawa dalam kes Stephen Kalongningkan DUN sememangnya “masih bersidang” sedangkan diPerak sudah ditangguhkan tanpa tarikh ditetapkan sekian lama (adjourn sine dine) perbezaan itu pada saya (DrAbdul Rani) tidak membawa apa-apa makna yang kuat. Fasal 16(6) tidak menetapkan sokongan majoriti ADUN2 hendaklah (shall) diraih dalam sidang DUN. Maka penentuan Sultan diistannya bahawa sokongan majoriti sudah berpihak kepada BN adalah tidak salah disegi undang2. Bahawa adalah lebih baik sokongan majoriti ADUN2 dibuat semasa sidang DUN samalah seperti elok sembahyang dimasjid berjemaah berbanding sembahayang sendiri dirumah. Ataupun memberikan pengajaran (lecture) didalam kelas berbanding di padang rumput - namun sah tetap sah. Lagipun Dato Seri Nizar sudah akur (concede) beliau tidak ada lagi majoriti dan minta DUN dibubar. Fakta ini tidak lagi perlu dipertikaikan (not a fact in issue - agreed fact)

    Berkenaan Fasal 10 Undang2 Tubuh Negeri Perak jelas bahawa Sultan mempunyai kuasa dan hanya bertanggungjawab mengadakan paling tidak satu sidang setiap 6 bulan - tempoh ini pun belum tamat dan akan hanya tamat mengikut kata panel2 itu - 15 Mei 2009. Maka Sultan mempunyai kata akhir (ultimate say) dan jika belum diperkenankan Sultan, jika sidang dibuat diDewan pun adalah tidak sah apatah lagi ditempat yang tidak diwartakan iaitu dibawah pokok?

    Pun begitu, untuk sidang itu sah, suatu notis hendaklah diisukan oleh setiausaha DUN yang mana tidak dibuat. Notis ini adalah mandatori (wajib) sepertimana yang saya faham dari perbincangan panel2. Pun begitu, Fasal 10 Undang2 Tubuh Perak memberi Sultan kata akhir (ultimate say) samada sidang DUN boleh atau tidak dibuat. Dalam hal ini, saya tidak nampak relevannya perbezaan samada sesi DUN di tangguhkan, prorogue atau sebab dibubarkan seperti mana pandangan Prof Dr Shad bahawa jika di tangguhkan perkenan Sultan tidak diperlukan lagi. Bukankah sultan mempunyai kata akhir (ultimate say, veto)dibawah Fasal 10 undang2 Tubuh Perak untuk memerintah agar sidang yang ditangguhkanpun supaya tidak dibuat sehingga arahan selanjutnya dari Baginda Sultan. Tindakan “mengunci” adalah bukti Sultan tidak perkenankan sidang itu dibuat. Indulgence (kelonggaran) Baginda Sultan tidak boleh ditakrifkan sebagai bermaksud bahawa sidang DUN boleh dibuat tanpa perkenan atau permasyuharan Bagina Sultan sepertimana terdapat dalam Undang2 Tubuh Negeri Perak.

    Bahawa hujah SPR adalah badan bebas dan tidak tertakluk kepada Speaker DUN dalam menentukan casual vacancy lebih kuat dan logik. Kuasa SPR sepertimana terkandung didalam Akta Pilihanraya. Speaker DUN sekadar pengaturcara/referee semasa sidang DUN, dan SPR tidak menjawab (accountable) kepada Speaker DUN. Apakah surat yang tidak bertarikh itu sah? Mengikut Mahkamah tidak. Mengapa? Dibawah undang2 kontrak pun, suatu perjanjian yang dipaksa (oppressive, undue influence dan sebagainya) adalah voidable (kesahannya boleh ditolak). Maka ADUN2 lompat itu sudah menafikan perletakkan jawatan mereka dan membatalkan surat tersebut. Lagipun mandat ADUN adalah dari rakyat (pengundi2) bukan dari parti - maka apa hak parti meminta mana2 ADUN letak jawatan jika melompat? Bukankah itu undue influence -dan dalam kontrakpun adalah voidable? Apapun, SPR bukan dibawah arahan Speaker DUN.

    Lompat itu sah disisi undang2 dan dibenarkan oleh perlembagaan.

    Jika parti2 politik dapat sampai kesuatu settlement, memanglah baik. Jika tidak Mahkamah adalah penyelesaian terbaik sama ada menang atau kalah. Membubarkan DUN pada saya adalah langkah kebelakang setelah Baginda Sultan membuat keputusan dan seoalah-olahnya tidak menghormati kewajaran Sultan ataupun Sultan tidak menggunakan kewajarannya bila tidak perkenakan DUN dibubar.

    Adakah hanya 3 ADUN - dengan membubarkan DUN bermakna ADUN2 yang lain turut terpaksa hilang kerusi-kerusi mereka juga? Mereka-meraka ini tidak mempunyai ataupun menimbulkan apa-apa masaalahpun. Maka dimana ketidakwajaran Sultan? Bila Pakatan Rakyat mewawarkan lompat beramai-ramai ADUN ke pihak mereka tiada pula masaalah - maka kenapa pula kerana tiga ADUN yang melompat - isu ini diperbesar-besarkan. Rakyat perlu fikir, apakah mereka berfikiran dengan baik dan wajar? Apakah mereka ini mewakili semua rakyat Malaysia atau semua rakyat Perak atau sebahagian besar/ sebahagian kecil sahaja?

    Maka soal wajar DUN dibubar atau tidak, yang sudah berlalu biarlah berlalu - sekarang tugas Mahkamah menyelesaikan dan pihak2 yang menyalah guna kuasa atau menggunakan kuasa yang salah perlu dipertanggungjawabkan.

    Prof Madya Dr Abdul Rani Bin Kamarudin
    Pensyarah Undang2 IIUM

    BalasPadam
  25. Dari
    Prof Madya Dr Abdul Rani Bin Kamarudin
    Pensyarah Undang2 (Jabatan Undang2 Awam)
    Kulliyah Undang2 IIUM

    Nizar lawan Zambry: Apa Pertikaian Faktanya?

    Dato Seri Md Nizar mendakwa beliau tidak menyarankan kepada Sultan Perak supaya membubarkan DUN dibawah Artikel 16(6) Undang2 Tubuh Negeri Perak mahupun ada menyatakan dan juga mencadangkan kepada Sultan beliau sudah kehilangan sokongan majoriti ahli2 DUN. Bahawasanya, affidavit (kenyataan bertulis bersumpah) Penasihat Undang2 Negeri Perak Datuk Ahmad Kamal terhadap apa yang berlaku tidak betul dan tidak tepat. Ini bagaimanapun disangkal oleh Peguam Dato Zambry Datuk Cecil Abraham kerana terdapatnya keterangan dokumen berdasarkan dua surat yang ditulis oleh Nizar pada 4hb dan 5hb Februari 2009.

    Sedikit petikan dari surat YAB Dato’ Seri Ir Haji Mohammad Nizar bin Jamaluddin Menteri Besar Perak Darul Ridzuan bertarikh 5 Februari 2009 kepada Baginda Sultan;

    “Ampuan Tuanku,
    Atas alasan di atas dan berdasarkan prinsip demnokrasi dan Raja Berperlembagaaan, Patik dengan ini merafa’ sembah memohon agar Dewan Undangan Negeri dibubarkan bagi membolehkan rakyat memilih semula kerajaan yang dikehendaki mereka.”

    Bukankah kenyataan tersebut membawa maksud bahawa Dato Seri Nizar sendiri akur beliau tiada lagi memperolehi kepercayaan majoriti ahli2 DUN bilamana beliau memohon DUN dibubarkan bagi mendapatkan mandat yang baru?

    Mahkamah Persekutuan juga telah memutuskan bahawa tindakan EC (Suruhanjaya Pilihanraya) tidak bersetuju dengan Speaker DUN Perak bahawa terdapatnya 3 kerusi DUN kosong ekoran 3 ADUN Pakatan Rakyat yang berpaling tadah kepada BN adalah mengikut undang2. Ini adalah satu lagi keterangan yang menyokong kenyataan rasmi dari Istana Perak bahawa Dato Seri Nizar sudah kehilangan kepercayaan majoriti ahli2 DUN Perak.

    http://www.bernama.com/bernama/v5/newsindex.php?id=402996
    April 09, 2009 18:23 PM
    Three Independent Perak Assemblymen Keep Their Seats
    PUTRAJAYA, April 9 (Bernama) -- The three independent Perak state assemblymen keep their post after the Federal Court ruled that the Eelction Commision was the rightful entity to declare vacancies in the state seat.

    In a landmark decision, Court of Appeal President, Tan Sri Alauddin Mohd Sheriff, who headed a five-men bench, granted an application by the trio - Jamaluddin Mohd Radzi (Behrang), Capt (Rtd) Mohd Osman Jailu (Changkat Jering) and Hee Yit Foong (Jelapang) - to declare that they were the state assemblymen for the three constituencies.

    Alauddin said the bench was unanimous in its decision that the EC had the power to declare whether the seats were vacant and not the Perak State Assembly Speaker, V.Sivakumar.

    Alauddin held that the interpretation of Article 36 (5) of the Perak Constitution, read together with Section 12 (3) of the Election Act 1958, meant that the EC was the rightful entity to establish if there was a casual vacancy of a state legislative assembly seat in Perak.

    Bahawa persoalan beliau tidak memohon kepada Baginda Sultan DUN dibubarkan adalah sesuatu yang sukar disangkal dan diterima berdasarkan rentetan (kronologi) krisis itu sendiri.

    Maka elok kita lihat Atikel 16(6) Undang2 Tubuh Negeri Perak.

    Artikel XVI (6) Undang-undang Tubuh negeri menyatakan bahawa jika Menteri Besar tidak lagi mendapat kepercayaan daripada majoriti ahli Dewan Undangan Negeri, maka, kecuali atas titah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan membubarkan Dewan negeri, beliau hendaklah mengemukakan perletakan jawatan Ahli Majlis Mesyuarat.

    Artikel 16 (6) digelar Perak Constitution
    If the Mentri Besar ceases to command the confidence of the majority of the members of the Legislative Assembly, then, unless at his request His Royal Highness dissolves the Legislative Assembly, he shall tender the resignation of the Executive Council.

    Apa maksudnya?
    Perhatian: Perkataannya adalah “kepercayaan daripada majoriti ahli2 DUN (“members of” the DUN bukannya “members in” the DUN). Bukannya suatu kemestian bahawa kehilangan majoriti hendaklah didalam DUN.

    YAB Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin telah dititah menghadap Baginda untuk dimaklumkan mengenai keputusan Baginda tidak membubarkan Dewan dan selaras dengan peruntukan XVI(6) Undang-Undang Tubuh Kerajaan Perak Darul Ridzuan, DYMM Paduka Seri Sultan Perak menitahkan YAB Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin meletak jawatan sebagai Menteri Besar Perak bersama-sama ahli-ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan (MMK) berkuat kuasa serta merta.

    Sekiranya YAB Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin tidak meletak jawatan sebagai Menteri Besar Perak bersama ahli-ahli MMK, maka jawatan Menteri Besar serta ahli-ahli MMK tersebut dianggap telah dikosongkan.

    Res ipsa loquitornya (the thing speaks for itself)
    Permohonan Dato Seri Nizar memohon perkenan Baginda Sultan membubarkan DUN itu sendiri menjelaskan keadaan bahawa beliau sudah kehilangan kepercayaan majoriiti ahli2 DUN Perak.

    - macammana punya pusing/ belit dan cornerpun, pada pandangan saya (Dr Abdul Rani), Dato Seri Nizar had ceased to command the confidence of the majority dari kalangan ahli-ahli Dewan Negeri.

    Merujuk kes Datuk Amir Kahar Tun Mustapha v Tun Mohamed Said Keruak [1994] 3 MLJ 737:

    …once a Chief Minister in fact knows that he has lost the confidence of a majority of the members of the Assembly, he should not wait for a vote of confidence to be formally tabled in the Assembly but should immediately take the honourable way out by tendering the resignation of his Cabinet. Under the circumstances, if the Chief Minister refuses or does not tender the resignation of the members of the Cabinet which includes himself, or if he tenders the resignation of himself alone, the fact remains that the Cabinet is dissolved on account of him losing the confidence of a majority of the members of the Assembly and it is not necessary, therefore, for the Yang di-Pertua Negeri as a last resort to remove the Chief Minister and the other members of his Cabinet. This is not only the effect of Art. 7(1) of the Constitution but it is the established convention. (dipetik/ diperolehi dari http://andakjauhar.wordpress.com/analisis-arahan-meletak-jawatan-mb-menurut-undang-undang/

    Menurut Akta Interpretasi:

    ELEVENTH SCHEDULE PROVISIONS OF THE INTERPRETATION AND GENERAL CLAUSES ORDINANCE, 1948 (MALAYAN UNION ORDINANCE NO. 7 OF 1948), APPLIED FOR INTERPRETATION OF THE CONSTITUTION

    29. Power to appoint includes power to dismiss - Where a written law confers upon any person or authority a power to make appointments to any office or place, the power shall, unless the contrary intention appears, be construed as including a power to dismiss or suspend any person appointed and to appoint another person temporarily in the place of any person so suspended or in place of any sick or absent holder of such office or place: (diperolehi dari http://andakjauhar.wordpress.com/analisis-arahan-meletak-jawatan-mb-menurut-undang-undang/
    ========================================

    Apa sebenarnya berlaku (tersurat dn tersirat) diIstana?

    http://sayangbangsa.blogspot.com/2009/02/kebijaksanaan-seorang-raja-vs-kedegilan.html

    JUMAAT, 2009 FEBRUARI 06
    KEBIJAKSANAAN SEORANG RAJA VS KEDERHAKAAN SEORANG MB
    (SULTAN Azlan Shah dan Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah menerima menghadap Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jelapang, Hee Yit Foong di Istana Kinta, Ipoh, semalam berikutan tindakannya keluar daripada DAP dan memberi sokongan kepada Barisan Nasional (BN). Baginda turut menerima menghadap tiga lagi ADUN Pakatan Rakyat yang keluar daripada parti masing-masing dan memberi sokongan kepada BN. Terdahulu, Sultan Azlan Shah menerima menghadap Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd. Najib Tun Abdul Razak yang juga Pengerusi BN Perak bagi mendapatkan perkenan baginda untuk BN mengambil alih pentadbiran kerajaan negeri. – BERNAMA)

    BERIKUT ialah kenyataan media yang dikeluarkan oleh Pejabat Duli Yang Maha Mulia Paduka Sultan Perak Sultan Azlan Shah yang ditandatangani oleh Setiausaha Sulit Baginda, YDH Toh Raja Diraja Kol. Datuk Abd Rahim Mohamad Nor.
    http://www.bernama.com/bernama/v5/bm/newsindex.php?id=387868

    05 Februari, 2009 16:45 PM
    Kenyataan Media Pejabat DYMM Paduka Seri Sultan Perak Darul Ridzuan

    “Yang Amat Berhormat Datuk Seri Ir. Mohamad Nizar Jamaluddin telah menghadap Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Perak Darul Ridzuan pada 4 Februari (semalam) memohon perkenan Baginda untuk membubarkan Dewan Negeri Perak.

    Yang Amat Berhormat Datuk Seri Mohd Najib, Timbalan Perdana Menteri Malaysia yang juga memohon menghadap Baginda atas kapasitinya sebagai Pengerusi Barisan Nasional Negeri Perak dan telah diberi perkenan menghadap Baginda pada pagi 5 Februari 2009.

    Yang Amat Berhormat Datuk Seri Mohd Najib memaklumkan bahawa Barisan Nasional dan penyokong-penyokongnya kini yang terdiri daripada 31 orang ahli Dewan Negeri telah menguasai majoriti di kalangan ahli-ahli Dewan Negeri.

    Atas titah Duli Yang Maha Mulia untuk memaklumkan Baginda bahawa maklumat yang dipersembahkan itu adalah tepat, kesemua 31 orang ahli Dewan Negeri tersebut telah dititah menghadap Paduka Seri Sultan.

    Setelah menemui sendiri kesemua 31 ahli-ahli Dewan tersebut, DYMM Paduka Seri Sultan Perak telah yakin bahawa YAB Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin telah berhenti daripada mendapat kepercayaan sebahagian besar (ceases to command the confidence of the majority) dari kalangan ahli-ahli Dewan Negeri.

    DYMM Paduka Seri Sultan Perak juga telah menimbangkan dengan sedalam-dalamnya permohonan YAB Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin pada 4 Februari 2009 memohon perkenan Baginda untuk membubarkan Dewan Negeri Perak.

    Baginda menggunakan budi bicara Baginda di bawah XVIII (2)(b) Undang-Undang Tubuh Kerajaan Perak Darul Ridzuan dan tidak berkenan membubarkan Dewan Negeri Perak.

    YAB Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin telah dititah menghadap Baginda untuk dimaklumkan mengenai keputusan Baginda tidak membubarkan Dewan dan selaras dengan peruntukan XVI(6) Undang-Undang Tubuh Kerajaan Perak Darul Ridzuan, DYMM Paduka Seri Sultan Perak menitahkan YAB Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin meletak jawatan sebagai Menteri Besar Perak bersama-sama ahli-ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan (MMK) berkuat kuasa serta merta.

    Sekiranya YAB Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin tidak meletak jawatan sebagai Menteri Besar Perak bersama ahli-ahli MMK, maka jawatan Menteri Besar serta ahli-ahli MMK tersebut dianggap telah dikosongkan.

    Kenyataan ini dikeluarkan dengan perkenan Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Perak Darul Ridzuan.”

    Nizar tidak pegang kepada janji

    IPOH: Keengganan Menteri Besar, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin patuh kepada titah Sultan Perak Sultan Azlan Shah supaya beliau serta barisan exconya meletak jawatan membuktikan beliau tidak berpegang pada kenyataannya semalam.

    Mohammad Nizar semalam semasa ditemui pemberita mendakwa beliau tidak akan meragui sebarang keputusan yang dibuat oleh Sultan Perak Sultan Azlan Shah berhubung kedudukan kerajaan negeri Pakatan Rakyat (PR) berikutan perkembangan terbaru politik di negeri itu.

    Bagaimanapun pada sidang akhbar di kediaman rasminya di sini hari ini, Mohamad Nizar telah mengumumkan keengganannya melepaskan jawatan Menteri Besar kerana menganggap beliau masih menyandang jawatan itu secara sah mengikut Undang-Undang Tubuh Negeri Perak dan Perlembagaan Persekutuan.

    Artikel XVI (6) Undang-undang Tubuh negeri menyatakan bahawa jika Menteri Besar tidak lagi mendapat kepercayaan daripada majoriti ahli Dewan Undangan Negeri, maka, kecuali atas titah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan membubarkan Dewan negeri, beliau patut mengemukakan peletakan jawatan Ahli Majlis Mesyuarat.

    Sementara Artikel XVI (7) Undang-undang Tubuh Negeri menyatakan bahawa berkait dengan klausa (6) seorang ahli Majlis Mesyuarat selain Menteri Besar boleh mengekalkan jawatan atas perkenan Paduka Seri Sultan tetapi mana-mana ahli Mesyuarat, boleh, pada bilabila masa, meletakkan jawatan.

    Mohammad Nizar semalam turut berkata beliau yakin sebarang keputusan yang diperkenankan oleh Sultan Perak dalam menangani kemelut politik di negeri ini dibuat dengan adil dan akan "akur dan menerima sebarang keputusan yang diperkenankan Tuanku."

    Hari ini beliau turut mendakwa Barisan Nasional (BN) tidak boleh menubuhkan kerajaan negeri di Perak kerana majoriti yang disebut oleh BN adalah tidak tepat kerana kedudukan tiga ADUN Pakatan Rakyat yang dianggap mereka telah meletakkan jawatan dan mengosongkan kerusi itu.

    Ini berikutan keputusan Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) V.Sivakumar sebelum ini yang mengisytiharkan terdapat tiga kawasan DUN yang kosong dan telahpun memohon mahkamah untuk mengisytiharkan kekosongan itu berikutan dakwaan Sivakumar yang mengatakan beliau menerima surat peletakan jawatan daripada ketiga-tiga ADUN Behrang, Jelapang dan Changkat Jering.

    Sultan Perak hari ini memutuskan untuk tidak memperkenan pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN), serta menitahkan supaya Mohammad Nizar dan barisan exconya meletak jawatan.

    Baginda membuat keputusan itu setelah menemui kesemua 28 anggota dewan daripada Barisan Nasional dan juga tiga anggota Bebas di Istana Kinta di sini hari ini dan yakin bahawa Mohammad Nizar telah terhenti daripada mendapat kepercayaan sebahagian besar daripada kalangan anggota dewan.

    BERNAMA

    Patik mohon derhaka – Nizar

    Mohammad Nizar Jamaluddin enggan melepaskan jawatan sebagai Menteri Besar Perak dengan alasan masih menyandangnya secara sah mengikut Perlembagaan dan Undang-Undang Tubuh Negeri Perak.

    “Saya dengan rendah hati mohon derhaka dengan berkata kepada baginda ’patik sebagai MB dan pemimpin kerajaan, mohon tidak letak jawatan’ .

    Akan meneruskan tugasnya seperti biasa dan akan masuk pejabatnya hari ini.

    Kerajaan negeri bersama pemimpin kerajaan campuran pembangkang akan memohon untuk menghadap Sultan Azlan Shah untuk merayu agar Dewan Undangan Negeri dibubarkan bagi membolehkan pilihan raya negeri diadakan.

    =========================================

    http://shaiful-hulusgr.blogspot.com/2009/02/nizar-akur-apa-saja-keputusan-sultan.html
    Februari 05, 2009
    Nizar akur apa saja keputusan Sultan Perak
    04 Februari 2009
    @MEDIA PKR HULUSGR/SAS
    "Saya telah pun menyembahkan permohonan kepada Sultan melalui peruntukan undang-undang yang ada sebagai " leader of the house", namun saya fikir apa-apa yang diperlukan oleh Sultan maka Sultan ambil masa dan menangguhkan keputusannya," demikian kenyataan Menteri Besar Perak, Datuk Seri Nizar Jamaluddin di Pejabat PAS Perak malam ini. Katanya, beliau akan menjalankan tugas seperti biasa sebagai menteri besar.

    "Saya akan akur kepada apa saja keputusan diputuskan Tuanku dan perbincangan dengan Tuanku cukup baik dan baginda sempat membaca ayat Al-Quran 'Sesungguhnya Allah akan bersama-sama dengan orang yang sabar,"ujarnya. Sambil menyifatkan kerajaan negeri kini adalah kerajaan minoriti, beliau amat berharap tidak ada kejadian hulu hara dan sebagainya. "Saya sifatkan Umno cuba merampas hak rakyat dan memohon kepada rakyat memberi mandat lebih besar kepada Pakatan Rakyat sekiranya berlaku pilihan raya.

    Mengenai tindakan Adun Bota, Datuk Nasaruddin Hashim yang telah menyeberangi semula ke pangkuan BN, Nizar menganggap ia sebagai satu konspirasi besar. " Jika wujud unsur paksaan, ia adalah satu penganiayaan kepada Nasaruddin dan penduduk Bota,"tambahnya.

    Datuk Seri Nizar Jamaludin berkata, Sultan Perak dijangka membuat keputusan berhubung dengan permohonan beliau untuk membubarkan Dun Perak esok.

    "Baginda Sultan meminta tempoh untuk membuat keputusan permohoan itu untuk membolehkan Tuanku membuat rujukan terhadap beberapa perkara. Nizar berkata demikian selepas selesai mengadakan pertemuan tertutup dengan pimpinan PAS, Exco dan Adun Pakatan Rakyat Perak di Pejabat Perhubungan PAS Perak.

    Menurut Nizar, pertemuan itu berjalan dengan baik sekali dan beliau amat terharu dengan cara Sultan Perak mengendalikan hal ini."Saya amat terharu apabila di hujung pertemuan itu apabila Baginda Sultan berkata kepada saya dengan membaca satu potong ayat Al Quran," katanya. Ayat itu yang bermaksud "Sesungguhnya Allah bersama dengan orang-orang yang sabar."ujarnya.

    ==========================================
    DUN Perak bubar: Sultan buat keputusan esok
    http://perakexpress.com/www/?p=1085
    By webmaster • Feb 4th, 2009
    Sultan Perak akan buat keputusan esok
    8.00 malam
    Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohd Nizar Jamaludin memaklumkan, Sultan Perak dijangka akan membuat keputusan berhubung dengan permohonan beliau untuk membubarkan Dun Perak besok.
    Beliau berkata, Sultan Perak meminta tempoh untuk membuat keputusan permohoan itu untuk membolehkan baginda membuat rujukan terhadap beberapa perkara.
    Nizar memberitahu perkara ini kepada pemberita yang menyerbu beliau selepas mengadakan pertemuan tertutup dengan pimpinan PAS, Exco dan Adun Pakatan Rakyat Perak di Pejabat Perhubungan PAS Perak dekat sini.
    Menurut Nizar, pertemuan itu berjalan dengan baik sekali dan beliau amat terharu dengan cara Sultan Perak mengendalikan hal ini.
    “Saya amat terharu apabila di hujung pertemuan itu apabila Baginda Sultan berkata kepada saya dengan membaca satu potong ayat Al Quran,” katanya.
    Ayat itu yang bermaksud “Sesungguhnya Allah bersama dengan orang-orang yang sabar.

    =========================================
    Surat YAB Menteri Besar Perak kepada Baginda Sultan
    http://shamsuliskandar.wordpress.com/2009/02/06/surat-yab-menteri-besar-perak-kepada-baginda-sultan/

    Dikirim pada Februari 6, 2009 oleh Shamsul Iskandar

    Berikut adalah kandungan penuh surat Mohammad Nizar kepada baginda Sultan:
    5 Februari 2009

    Mengadap Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Azlan Shah Muhibbuddin Shah ibni Almarhum Sultan Yussuf Izzuddin Shah Ghafarullahu-Lah Paduka Sultan Negeri Perak Darul Ridzuan Yang bersemayam di atas takhta Kerajaan Negeri Perak Darul Ridzuan dengan beberapa amat kebesaran dan kemuliaannya.
    Assalamualaikum

    Ampuan Tuanku,
    Dengan hormat dan takzimnya patik merafa’kan sembah dan berdoa kehadrat Allah Suhanahu Wata’ala, mudah-mudahan Duli Yang Maha mulia Tuanku sentiasa berada dalam keadaan selamat dan kesejahteraan.

    Ampuan Tuanku,
    MERAFA’ SEMBAH MEMAKLUMKAN PERKEMBANGAN TERKINI DEWAN UNDANGAN NEGERI PERAK DARUL RIDZUAN
    Warkah yang tidak sepertinya ini sebagai pengganti diri patik untuk menyembahkan kepada Duli Yang Maha Mulia Tuanku mengenai isu kedudukan terkini Dewan Undangan Negeri Perak Darul Ridzuan.

    Patik merafa’ sembah menjunjung kasih di atas perkenan Duli Yang Mah Mulia Tuanku pada pagi ini. Patik memohon izin untuk menyembahkan beberapa perkara:

    1. Artikel XVl (6) Undang-undang Perlembagaan Negeri Perak menyatakan bahawa “If the Menteri Besar ceases to command the confidence of the majority of the Legislative Assembly, then, unless at his request His Royal Highness dissolves the Legislative Assembly, he shall tender the resignation of the Executive Council”. Ini bermakna sokongan Menteri Besar itu perlu diputuskan oleh Persidangan Dewan Undangan Negeri.

    2. Jumlah Ahli Dewan Undangan Negeri Pakatan Rakyat dan Barisan Nasional adalah sama iaitu 28 orang. Adalah kurang tepat andaian Barisan Nasional mempunyai majoriti. YB Yang Dipertua Dewan Undangan Negeri Perak telah memutuskan bahaw Adun bagi kawasan Behrang, Changkat Jering dan Jelapang bukan lagi Adun. YB Yang Dipertua Dewan Undangan Negeri Perak dan Kerajaan Negeri Perak juga telah memfailkan satu permohonan untuk satu perisytiharan bahawa ketiga-tiga Adun berkenaan bukannya Adun untuk kawasan-kawasan tersebut, di Mahkamah Tinggi pada pagi ini. Sewajarnya kita menunggu keputusan mahkamah dalam kes tersebut.

    Ampuan Tuanku,
    Atas alasan di atas dan berdasarkan prinsip demnokrasi dan Raja Berperlembagaaan, Patik dengan ini merafa’ sembah memohon agar Dewan Undangan Negeri dibubarkan bagi membolehkan rakyat memilih semula kerajaan yang dikehendaki mereka.

    Ampuan Tuanku,
    Patik dengan ini merafa’ sembah bahawa pimpinan Pakatan Rakyat sebulat suara meminta patik untuk tidak meletak jawatan sehingga krisis perlembagaan ini diputuskan oleh Mahkamah atau Dewan Undangan Negeri Perak.

    Ampuan Tuanku,
    Patik akhiri warkah yang tidak sepertinya ini dengan sekalung penghargaan ke atas keprihatinan dan pertimbangan Duli Yang Maha Mulia Tuanku, mudah-mudahan Allah Subhanahu Wata’ala melanjutkan usia Duli Yang Maha Mulia Tuanku dan seluruh kerabab Tuanku dan semoga sentiasa berada di dalam kesejahteraan dan kebahagian yang berkekalan.

    Amin Ya Rabbal ‘Alamin

    Ampun Tuanku,
    Patik dengan segala hormat takzimnya; bagi pihak Ahli-ahli Dewan Undangan Negeri Pakatan Rakyat

    YAB Dato’ Seri Ir Haji Mohammad Nizar bin Jamaluddin Menteri Besar Perak Darul Ridzuan

    =======================================
    http://www.bernama.com/bernama/v5/newspolitic.php?id=407396

    April 28, 2009 19:54 PM
    Federal Court Sends Zambry-Nizar Suit Back To High Court

    PUTRAJAYA, April 28 (Bernama) -- The Federal Court Tuesday ruled that the dispute between Datuk Dr Zambry Abdul Kadir and Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin on who is the rightful Perak Menteri Besar will be heard and determined by the High Court.

    The five-men bench headed by Court of Appeal President Tan Sri Alauddin Mohd Sheriff unanimously held that there were disputed facts in this case relating to two affidavits affirmed by Nizar and Perak Legal Adviser Datuk Ahmad Kamal Md Shahid.

    The proceedings to examine Kamal's affidavit will be heard before High Court Judge Datuk Abdul Aziz Abd Rahim on Monday.

    This is the second time the case was remitted back to the High Court.

    The first was on March 23 when the Federal Court ruled that issues involving the interpretation of Article 16(6) of the Perak Constitution must be heard and decided at the High Court, and could only be brought to the Federal Court by way of appeal.

    Alauddin, Chief Judge of Malaya Datuk Ariffin Zakaria and Federal Court justices Datuk Zulkefli Ahmad Makinuddin, Datuk Wira Mohd Ghazali Mohd Yusuf and Datuk James Foong were today supposed to hear Zambry's application, filed on April 21, to seek a declaration that he is the rightful Menteri Besar.

    With the sitting of the five-man panel, Nizar's request for a nine man-bench to hear the case was turned down.

    Earlier in the proceedings today, Nizar's counsel Sulaiman Abdullah objected to Zambry's application on the ground that there were disputed facts on the dissolution of the Perak State Legislative Assembly which was scheduled to be heard at the High Court next week.

    He said there was material contradiction between what was affirmed by Kamal in his affidavit with what actually had happened in the meeting between Nizar and the Sultan Azlan Shah on Perak on Feb 4.

    "I affirm that when I had an audience with His Royal Highness (H.R.H) the Sultan, I never stated and did not inform, and never suggested to H.R.H. the Sultan that there was loss of confidence in me as Menteri Besar by the majority of the State Legislative Assembly. I also never recommended to H.R.H. the Sultan to dissolve the State Legislative Assembly in accordance with Article 16(6) of the Perak Government Constitution.

    "Referring to the legal adviser's affidavit, I state that Datuk Ahmad Kamal's version on what had happened was wrong and inaccurate," said Sulaiman, reading out the affidavit affirmed by Nizar.

    He also submitted that Kamal had represented Zambry when the case was called for mention before Judicial Commissioner Mohamad Ariff Md Yusof on Feb 18. "Datuk Kamal had appeared for Zambry and clearly showed that he was not neutral," said Sulaiman.

    He also said that on the principle of "res judicata" (a matter already judged) the application should not be heard by the Federal Court as the same application on the same issue had been determined by the same court on March 23.

    Counsel Datuk Cecil Abraham for Zambry said in reply that there was documentary evidence based on two letters written by Nizar to the Sultan of Perak on Feb 4 and 5 to show that there were no disputed facts as claimed by the respondent.

    He also said that the principle of res judicata was not applicable because the issue of Article 63 did not arise at the hearing before the Federal Court on March 23.

    Present during the proceedings were Attorney-General Tan Sri Abdul Gani Patail as the intervener, counsel Mohd Reza Hassan who holds a watching brief for Barisan Nasional and assistant Perak legal adviser Zulqarnain Hassan.

    Outside the courtroom, Nizar told reporters that today's decision was a sign that the Perak political crisis could reach a final settlement.

    "I hope the State Legislative Assembly sitting on May 7 will be postponed until the dispute is settled at the High Court. No need for us to be hasty because many facts are being disputed here," he said.

    -- BERNAMA

    BalasPadam

Catatan Popular di Pewaris Melayu 30 hari lepas

Followers

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark . Converted by LiteThemes.com .