“Kerajaan minoriti” 45% Harapan #NotMyPM

Apa itu "kerajaan minoriti" mengikut takrifan Lim Kit Siang … "questioning legitimacy of Najib as PM of minority government (2013)":



Sebelum tanggal 9 Mei 2018, DAP dan konco-konconya kerap mengata pentadbiran Najib sebagai sebuah "kerajaan minoriti" atas alasan BN tidak menang undi popular dengan melebihi 50 peratus.

Undi popular BN dalam PRU13 ialah 47.4 peratus.

Sekarang cuba anda teka undi popular Pakatan Harapan dalam PRU14 setakat berapa?

Keputusan PRU14

Mengikut kiraan Malaysiakini, Harapan – yakni beranggotakan PKR, DAP, Pribumi dan Amanah – memperolehi 5,518,638 undi semua dikira bersama.

Sebanyak 12,082,431 undi sah diterima, kata Malaysiakini. (Bererti undi rosak terkecuali.)

Maka sokongan undi popular yang diperolehi Harapan hanya 45.7 peratus.

Kalau ikut peratusan jumlah yang keluar mengundi (turnout) pula – iaitu seramai 12,299,514 orang – majoriti bagi Harapan jadi lagi tipis iaitu sekadar 44.9 peratus (45%).

Secara makro, Malaysia mempunyai 14,940,624 pengundi berdaftar. Jumlah 5,518,638 undi yang diberi kepada Harapan merupakan pecahan 39.9 peratus (37%) daripada pengundi berdaftar. Maksudnya 37 peratus pemilih (electorate) sahaja, secara keseluruhan, yang sokong Harapan.

Dalam sejarah tanahair, tidak pernah ada parti pemerintah yang memegang tampuk kuasa dengan bergalaskan undi popular yang begitu sedikit.

Biar dalam pilihanraya umum 10 Mei 1969 sekalipun – di mana parti Perikatan (Umno, MCA, MIC) kalah teruk – kerajaan yang bertahan masih mampu meraih 48.4 peratus undi popular.

Majoriti yang goyah, Pribumi jauh di belakang

Ada 222 kerusi dalam Dewan Rakyat. Maka paling minimum (111+1 =) 112 kerusi diperlukan untuk angka majoriti mudah.

Dalam PRU14 (sila lihat atas), Harapan membentuk kerajaan dengan 113 kerusi parlimen. Bermakna kemenangan Harapan beberapa hari lepas teramat kurang meyakinkan.

Sebenarnya kerajaan Harapan kahwin mutaah ini cukup lemah dan tidak kurang unpopular tetapi mereka bukan main cakap besar.

Kerusi parlimen 2018:

  • PKR — 48
  • DAP — 42
  • Pribumi — 12

Jelas nampak bahawa kerusi parlimen Pribumi berada di takuk yang rendah berbanding PKR dan DAP.

Namun pengerusi Pribumi bukan saja dianugerahkan jawatan perdana menteri tetapi partinya juga membolot tempat terbanyak di jemaah kabinet.

Tun Mahathir sendiri adalah seorang "perdana menteri minoriti" yang berupa wakil sebuah parti Harapan minoriti di kalangan sebuah kerajaan minoriti.

#NotMyPM

Penulis : Helen Ang 


Bookmark the permalink . RSS feed for this post.
Jom komen di Facebook!

One Response to “Kerajaan minoriti” 45% Harapan #NotMyPM

  1. Hai semua

    Nama saya FRADESY RIRITIA, saya dari indonesia, saya ingin menggunakan medium ini untuk memberitahu anda semua kebenaran, setiap orang yang melihat jawatan mereka di blog dan laman web ini adalah pencuri (SCAMMERS), saya telah menjadi mangsa cerita mereka dan mereka telah merosakkan hidup saya.
    Saya tidak berada di sini untuk memberitahu anda tentang bagaimana saya ditipu dan bagaimana saya kehilangan banyak wang untuk mereka.

    Saya di sini untuk memberitahu anda yang benar dan hanya LOAN SYARIKAT yang ALLAH dihantar untuk mengubah hidup saya, mereka adalah SEMUA PINJAMAN GLOBAL GLOBAL, mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen yang diiktiraf dan dibiayai oleh WORLD BANK.

    Mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen, mereka mempunyai terma dan syarat pinjaman yang besar, untuk memungut semua pinjaman mereka adalah berpatutan dan cepat untuk membebankan tidak seperti syarikat-syarikat palsu lain yang anda lihat di sini dalam talian yang akan mengambil wang anda tanpa mengeluarkan pinjaman anda,
    Tolong jangan tertipu oleh penguji yang mempunyai nombor indonesia dan whatsapp, mereka semua penipu, bagaimanakah sebuah perusahaan perseorangan memberi pinjaman ?, yang sepatutnya menjadi pertanyaan pertama kalian orang-orang saya.

    Saudara-saudara saya dari Asia, saya minta kamu mendengarkan saya kerana saya bersumpah kepada kamu atas nama Allah, bahawa saya memberitahu anda semua kebenaran, SEMUA LOAN GANJARAN GLOBAL, syarikat adalah satu-satunya syarikat yang boleh dipercayai dan mereka akan memastikan anda menerima pinjaman anda sebaik sahaja anda melengkapkan proses pinjaman seperti yang diperlukan.
    Kenapa anda tidak berada di kalangan usahawan ini dengan menghubungi mereka segera jika anda SANGAT MENINGKAT untuk meninggalkan perjuangan kewangan anda dan untuk meningkatkan tahap hidup anda, di sini adalah EMAIL allglobalgrantloan@gmail.com.

    Anda sangat bebas untuk menghubungi saya di fradesyriritia12@gmail.com EMAIL saya untuk maklumat lanjut, saya akan senang mendengar anda berkongsi kisah kebahagiaan anda sendiri.
    Terima kasih semua, dan semoga ALLAH memberkati semua PINJAMAN SEMUA GLOBAL kerana memberi saya kegembiraan baru ini.

    BalasPadam

Catatan Popular di Pewaris Melayu 30 hari lepas

Followers

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark . Converted by LiteThemes.com .