100 hari Pakatan Harapan memerintah,ini sebab mengapa kita harus berasa takut #MalaysiaBaru


Ada beberapa data keluar harini yang patut kita risaukan dan based on that data saya ada beberapa persoalan bermain di minda . Harap ada lah orang-orang dipihak kerajaan boleh jelaskan . Anyway post ni harap dilihat melangkaui politik sebab benda ni serious .




GDP - Kalau kita lihat data yang keluar GDP Malaysia bertumbuh dengan kadar perlahan . It's a significant punya slow down . Ini bukan 0.1-0.2% punya cerita . Last quarter 5.4% , this quarter 4.5% . Dekat 20% slower . Agriculture menguncup . Last quarter 2.8% growth , this quarter -2.5% .


Kita boleh agak ini disebabkan China mengurangkan export sawit dan kita juga boleh tahu China ambil langkah tu sebab banyak projek2 mega mereka disini diberhentikan/ditangguhkan . Sudah pasti China akan bertindak balas . Itu faktor terbesar . Persoalan saya , apa yang kerajaan nak buat untuk bagi export rancak kembali ? Nak bagi tax insentif , pendapatan berkurang . Apa yang ada dalam perancangan ? Euro pon nampak gaya macam tidak beri kerjasama . Kerajaan faham ataupon tidak tentang hubungan dagang dua hala ? Ke masih nak mendabik dada yang kita boleh berdiri sendiri ?

Lagi satu data keluar yang cukup merisaukan ialah kita punya trade balance - Trade balance last quarter 15billion dan quarter ni hanya 3billion . 80% kurang . Ada 2 benda dekat sini yang kita patut risau . Bila trade balance berkurang banyak macam tu , MYR akan terima tekanan . Ini sudah pasti bagi kesan dekat barangan import . Harus diingat kita import banyak bahan makanan . Apa tindakan kerajaan nak kawal kos sara hidup ni ? Again bila pendapatan kerajaan berkurang , subsidi sudah psti sukar untuk ditambah .

Lagi satu berkenaan dengan trade balance ni , umum tahu bagaimana reserve digunakan untuk tahan kejatuhan ringgit , bila trade balance menguncup reserve sukar untuk dinaikkan kembali . Reserve ni sepatutnya digunakan untuk dijadikan cushion bila financial krisis . Kalau reserve kerap digunakn untuk tahan ringgit dan tambahan reserve sukar nak dibuat , teruklah nanti bila ada krisis . Sudah-sudahla tahan ringgit tu . Telan jelah ego tu . Ini benda serious . Apa tindakan kerajaan nak stimulate export supaya naik balik ?

Anyone from the other side yang nak masuk justify keadaan dan nak terangkan apa sebenarnya kerajaan nak buat ? Ini dah bukan benda main2 dah . This is a risky situation . Seriously macam blur kemana hala tuju negara sekarang ni .

Bookmark the permalink . RSS feed for this post.
Jom komen di Facebook!

Leave a Reply

Catatan Popular di Pewaris Melayu 30 hari lepas

Followers

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark . Converted by LiteThemes.com .