MB Johor: Sultan tiada peranan - PM


KUALA LUMPUR 10 April - Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad bertegas bahawa sultan tiada peranan untuk menentukan Menteri Besar Johor yang baharu sebaliknya parti pemerintah yang berhak berbuat demikian.

Ini adalah hal politik, sultan tiada peranan. Peranannya ialah untuk parti yang memenangi pilihan raya menentukan siapa patut mengetuai," kata kepada pemberita selepas menyampaikan ucaptama pada Forum Kewangan Islam Kuala Lumpur ke-15 hari ini.


Semalam, Dr. Mahathir mengumumkan peletakan jawatan Osman Sapian sebagai Menteri Besar Johor.

Ia kemudian disusuli kritikan Tengku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim tentang pemilihan calon Pakatan Harapan.

Tunku Ismail berkata, pemilihan Menteri Besar Johor ialah hak mutlak sultan. - UTUSAN ONLINE


Sultan berhak lantik MB, bukan parti pemerintah

KUALA LUMPUR 10 April - Sultan Johor mempunyai hak mutlak untuk melantik Menteri Besar negeri itu dan bukan parti pemerintah.

Peguam dan pakar undang-undang, Mohd. Khairul Azam Abdul Aziz berkata, ia termaktub dalam Perkara 4(2)(a) Bahagian Kedua Perlembagaan Negeri Johor.



“Perdana Menteri dan parti pemerintah boleh mencadangkan beberapa nama untuk menggantikan Menteri Besar Johor tetapi hanya Sultan Johor yang berhak melantik.


“Sultan berada di atas parti pemerintah. Semua negeri begitu,” katanya ketika dihubungi Utusan Online di sini hari ini.


Hari ini, Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad menegaskan bahawa parti pemerintah yang berhak melantik Menteri Besar Johor baharu dan bukannya sultan, susulan kritikan Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim terhadap Pakatan Harapan dalam isu itu semalam.


Sementara itu, Pensyarah Kanan Bahagian Politik dan Polisi Awam Sekolah Perdana, Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Dr. Mazlan Ali berkata, pandangan Dr. Mahathir itu mungkin didasarkan kepada pengalaman beliau selama 22 tahun menjadi Perdana Menteri bawah Barisan Nasional (BN) dahulu di mana kedudukan kerajaannya sangat kuat sehingga istana akur kepada calon parti pilihan pemerintah.


“Namun sejak pemerintahan Tun Abdullah Ahmad Badawi dan Datuk Seri Najib Razak, terdapat beberapa keadaan di mana sultan tegas menurut kuasa budi bicara baginda misalnya yang berlaku tahun 2008 di Terengganu di mana Sultan enggan menerima Datuk Seri Idris Jusoh sebagai calon Menteri Besar pilihan kerajaan, sebaliknya memilih Datuk Seri Ahmad Said, ADUN Kijal.


“Dalam kes Menteri Besar Johor sekarang, Sultan Johor mempunyai kuasa budi bicara untuk melantik seorang Menteri Besar yang pada pandangan baginda mendapat kepercayaan majoriti ahli dewan,” katanya. - UTUSAN ONLINE

Posted in , , . Bookmark the permalink . RSS feed for this post.
Jom komen di Facebook!

4 Responses to MB Johor: Sultan tiada peranan - PM

  1. CELAKA betul si mahathir PARIA KERALA, PEGUAM NEGARA BANGKAI BABI dan seluruh rejim PH BANGKAI ANJING yg. diKUASAI oleh si PENJAJAH/PENGGANAS/PEROMPAK/PERASUAH DAP BANGKAI BABI homo jijik ZIONIS ISrael! Tak habis2 nak MENGHINA/MENGGERTAK/MEMBULI dan MENIPU akan HAK2 dan KUASA2 Kesultanan ISLAM/MELAYU, di TANAH MELAYU,pusaka nenek moyang BUMIPUTERA berzaman kami ni!! Sdgkan DYMM YDPA adalah KETUA UTAMA NEGARA, Per. 32; sbg. KETUA AGAMA ISLAM, Per. 3; dan sbg. PENJAGA (SEMUA) HAK BUMIPUTERA, Per.153, serta DYMM sbg. KETUA PARLIMEN, Per- 44. Keanggotaan Parlimen.

    Kuasa perundangan Persekutuan hendaklah terletak hak pada Parlimen yang hendaklah terdiri daripada Yang di-Pertuan Agong dan dua Majlis Parlimen yang dikenali sebagai Dewan Negara dan Dewan Rakyat

    Maka, apa2 PINDAAN kpd. UNDG2 PERLEMBAGAAN dan NEGARA - adalah sepatutnya mendpt. KEBENARAN dr. DYMM YDPA!!
    DYMM YDPA, RAJA2 ISLAM/MELAYU dan MAJLIS RAJA2ISLAM/MELAYU kita sebenaqnya, BUKAN dilantik hanya sbg. 'PATUNG2 TAK BERNYAWA' sewaktu UNDG2 PERLEMBAGAAN kita dGUBAL pd. tahun 1956!!! Kalau ini yg. berlaku. maka RAJA2 ISLAM/MELAYU telah diTIPU habis2an oleh PENJAJAH British/Zionis KEPARAT BANGKAI BABI - dan ini boleh diLAWAN habis2an!!! BELUM TERLAMBAT sebenaqnya!!!!

    Maka, PENIPUAN yg. juga makin MENINGKAT terhadap KUASA dan HAK EKSEKUTIF DYMM YDPA sejak zaman REJIM Mahathir amat BANGSAT dan BUAS ni , masa 22 thn. dahulu dan skrg., mesti diTUMBANGkan habis2an!! Maka, BANGKIT anak2 MUDA Orang Asal Islam/Melayu kita!!!

    Perkataan "HENDAKlah", kalau sama MAKNA dgn. "MESTIlah" - cthnya dlm isu samada DYMM YDPA "HENDAKlah" menden-gar nasihat seorang atau Jemaah menteri, mengikut UNDG2 PERLEMBAGAAN 40 (yg. telah diLESAPkan di laman web JPA) –SEBENAQnya telah diSABOTAJ dan diPALSUKan oleh DBP/PN PARIA DAPengganas HOMO JIJIK Zionis amat BANGSAT tu!!

    Kerana SEBENAQnya, makna "HENDAKlah" adalah hanya "diHARAPkan atau SEHARUSnya", berDASARkan MAKNA dlm. Bahasa Melayu Klasik (yg. menggunakan partikel2 "pun" dan "lah"), pd. TAHUN 1956, sewaktu UNDG2 PERLEMBAGAAN kita diGUBAL!

    Lagipun, amat MUSTAHIL yg. Almarhum2 BAPA2 KEMERDEKAN, PM DYTM Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj ibni Almarhum Sultan Abdul Hamid Halim Shah dan Orang Kaya Indera Syahbandar ke -10 Pahang, YAB PM Tun Abd. Razak Dato Hussein Al-Haj, dr. KETURUNAN DYMM Almarhum Sultan Hasanuddin dr. EMPAYAR BUGIS GOWA, Sulawesi (yg. MENENTANG Penjajah LAKNAT Belanda Zionis Freemason di KEPULAUAN MELAYU kita) terCINTA kita - mahu MERENDAHkan apa2 KUASA dan HAK DYMM YDPA dan MAJLIS RAJA-RAJA hanya sbg. SIMBOLIK atau sebg. PATUNG semata2, sewaktu mengGUBAL UNDG2 PERLEMBAGAAN pd. 1956 itu!!

    Sbb. itu juga, si HAKIM2/PEGUAM2 PENJAJAH2 DAPanjing KURAP suka menggunakan BAHASA INGGERIS dlm. MAHKAMAH, supaya disyaki dpt. MENIPU psl. MAKNA2 perkataan2 dlm. UNDG2 PERLEMBAGAAN, yg. berdasarkan Bahasa Melayu KLASIK kita, waktu 1956 itu, termsk. perkataan "HENDAK" ni, yg. bila dlm. B. INGGERIS iatu "in accordance with", yg. SE-BENAQnya lain MAKNAnya dr. Bahasa Melayu Klasik kita (Bahkan sebenaqnya makna "HENDAKlah" tak dak pun dlm. KAMUS Inggeris)!!

    Tok Terkedu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sementara anwar PARIA homo BANGKAI ANJING-si PENJILAT DUB*Q2 kit siang/guan eng/ramasamy/waythamoorti, yg. lebih jahat dr. mahathir ni, dan asyik galak MENARI mcm. si LEMBU HOMO SEWEL di pesta2 PARIA DAP, nak MENDERHAKA juga kpd. DYMM YDPA kita dgn. mahu mengHAPUSkan HAK bangsa BUMIPUTERA kita pula, yg. diLINDUNGI oleh UNDG2 PERLEMBAGAAN 153 kita dan DYMM YDPA sbg. Pelindung HAK/IDENTITI/WARISAN/SEJARAH bangsa BUMIPUTERA mengikut Undg2 Perlembagaan 153 itu!
      Tgklah juga si anwar homo-si PENJILAT kit siang/guan eng/ramasamy/waythamoorti, , nak HAPUSkan HAK bangsa BUMIPUTERA kita pula, yg. diLINDUNGI oleh DYMM YDPA kita mengikut UNDG2 PERLEMBAGAAN 153 kita! Lihat BLOG 'reformasi' BANGKAI BABI PariaKR ni, di –

      1. https://wrlr.blogspot.com/2019/03/anwar-tolak-agenda-ekonomi-berasaskan.html2 ; dan di
      2. https://www.malaysia-today.net/2019/04/07/anwar-ibrahim-menari-di-rantau/

      (Tok Terkedu)

      Padam
  2. Sepatutnya DYMM YDPA mesti amat BERANI utk. mengISYTIHARkan DARURAT segera, mengikut UNDG2 PERLEMBAGAAN 150 (yg. telah diLESAPkan dr. laman web JPA), lihat UNDG2 PERLEMBAGAAN kita di - Perkara 150. Proklamasi darurat.

    (1) Jika Yang di-Pertuan Agong berpuas hati bahawa suatu darurat besar sedang berlaku yang menyebabkan keselamatan, atau kehidupan ekonomi, atau ketenteraman awam di dalam Persekutuan atau mana-mana bahagiannya terancam, maka Yang di-Pertuan Agong boleh mengeluarkan suatu Proklamasi Darurat dengan membuat dalamnya suatu perisytiharan yang bermaksud sedemikian.

    (2) Proklamasi Darurat di bawah Fasal (1) boleh dikeluarkan sebelum sebenarnya berlaku kejadian yang mengancam keselamatan, atau kehidupan ekonomi, atau ketenteraman awam di dalam Persekutuan atau mana-mana bahagiannya jika Yang di-Pertuan Agong berpuas hati bahawa kejadian sedemikian hampir benar berlaku.....

    Ini kerana si mahathir PARIA KERALA, PEGUAM NEGARA BANGKAI BABI dan seluruh rejim PH BANGKAI ANJING - telah diKUASAI oleh si PENJAJAH/PENGGANAS/PEROMPAK/PERASUAH DAP BANGKAI BABI homo jijik ZIONIS ISrael yg. mmg. Mahu mENGHAPUSKan KESULTANAN Ilsam/Melayu kita spt. diDEDAHkan oleh Mohamad Razali bin Abdul Rahman, Mantan Setiausaha Politik Lim Guan Eng BANGKAI BABI tu, serta tak habis2 nak MENGHINA/MENGGERTAK/MEMBULI dan MENIPU akan HAK2 dan KUASA2 Kesultanan ISLAM/MELAYU, di TANAH MELAYU,pusaka nenek moyang BUMIPUTERA berzaman kami ni! Lihat di -

    1. https://mykmu.net/2019/04/09/tmj-orang-biasa-tun-dr-mahathir/ ;

    2. https://www.abuleman.com/2019/04/penyokong-mahathir-ugut-jatuhkan-istana-johor.html ;

    3. https://www.thethirdforce.net/pendedahan-panas-tony-pua-lim-guan-eng-dan-agenda-anti-islam-anti-bahasa-melayu-pro-komunis-dan-pro-zionis-dap/
    Mana PDRM oi- hang TIDOQkah?!!!

    Tgk. juga 80 RIBU PENJAWAT AWAM, yg. MAJORITI adalah bangsa BUMIPUTERA kita dan RELA, yg. MAJORITI juga adalah bangsa BUMIPUTERA kita, akan diBUBARkan oleh si PERASUAH guan eng DAP BANGKAI BABI Homo jijik ZIONIS ISrael ni - dgn. asyik MENIPU psl. HUTANG NEGARA dan kononnya REJIM PH BANGKAI BABI ni tak dak wang, tapi si PENJAJAH/PENGGANAS/PEROMPAK DAP BANGKAI BABI nilah PERASUAH/PEROMPAK wang rakyat/negara-no-1!!!
    Patutnya RELA dan JPA tu, diletakkan segera bawah Kuasa DYMM YDPA kita, yg. mesti BERANI dan BERTANGGUNGJAWAB utk. MELINDUNGI Hak/Warisan/Sejarah/Identiti bangsa BUMIPUTERA kita, mengikut UNDG2 PERLEMBAGAAN kita!!! Lihat di -

    3. http://sabahkini2.com/en/news/1833/dulu-305-juta-rela-dihina-kini-bakal-dibubarkan-jkr-akan-dikorporatkan/view

    (Tok Terkedu)

    BalasPadam
  3. KIKI MAKIN BANGKA MENJADI HAPRAKNYA
    ANAK CUCU KASI AJAR SAMPAI LUNYAI
    KRONI SEDARA JANGAN DI LUPAKAN JUGA
    SEMUA WARISNYA KASI HANCUR BERKECAI


    ADA UBI ADA BATAS.... CUKUP CUKUP BUAT FITNAH...!!

    BalasPadam

Catatan Popular di Pewaris Melayu 30 hari lepas

Followers

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark . Converted by LiteThemes.com .