Penduduk bantah buat ladang babi


PENDUDUK mengadakan bantahan secara aman di Sungai Petani semalam
mengenai hasrat kerajaan Kedah mewujudkan projek ladang babi moden di negeri itu.


SUNGAI PETANI - Kira-kira 100 penduduk sekitar daerah ini dan Baling berkumpul bagi membantah isu ternakan ladang babi di negeri ini.

Mereka berhimpun secara aman yang turut disertai Pergerakan Pemuda UMNO Sungai Petani dan Baling serta beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang mewakili masyarakat Melayu sekitar daerah Kuala Muda.

Perhimpunan di Dataran Majlis Perbandaran Sungai Petani (MPSP) itu antara lain meminta kerajaan Kedah melupakan hasrat membuka ladang babi itu di mana- mana tempat di negeri ini kerana ia tidak sesuai diternak dalam lingkungan masyarakat yang rata- ratanya beragama Islam.

Antara NGO yang turut serta ialah Persatuan Belia 4B Negeri Kedah, Yayasan Sungai Petani dan Kelab Rakan Muda Sungai Petani.

Ketua Pemuda UMNO Bahagian Baling, Mohd. Khairul Azhar Abdullah yang juga jurucakap dalam perhimpunan itu turut membidas tindakan Pas yang beria mahu mewujudkan projek ladang babi di Kedah dan ia jelas tidak menghormati rakyat khususnya umat Islam.

Katanya, kerajaan negeri seharusnya mengambil kira sensitiviti masyarakat terutama orang Melayu sebelum membuat sebarang kelulusan mengenainya.

"Walaupun kerajaan negeri semalam mengumumkan ladang babi moden secara berpusat tak akan dibuka di Bukit Selambau, namun majoriti orang Melayu tetap tolak.

"Tak kira sama ada di Bukit Selambau mahupun tempat lain di Kedah, kita tetap bantah," kata beliau kepada pemberita di sini hari ini.

Semalam, Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak menjelaskan, ladang babi moden secara berpusat tidak akan dibuka di Bukit Selambau selepas tidak mendapat kebenaran Jabatan Veterinar.

Menurut beliau, jabatan berkenaan membuat keputusan itu setelah mengambil kira beberapa aspek teknikal.

Kata Mohd. Khairul, pihaknya tidak mahu Kedah, negeri yang majoriti rakyatnya beragama Islam digelar sebagai antara negeri utama penternakan babi negara.

Dalam pada itu, Ketua Pemuda UMNO Bahagian Sungai Petani, Azhar Mahmud menegaskan, keputusan kerajaan Kedah yang tetap mahu meneruskan projek itu di lokasi lain di negeri ini tetap tidak boleh diterima.

Posted in . Bookmark the permalink . RSS feed for this post.
Jom komen di Facebook!

14 Responses to Penduduk bantah buat ladang babi

  1. Dulu Pas kata Umno kafir dan macam-macam gelaran dibagipada Umno. Sekarang? Siapa yang lagi kapiak?

    BalasPadam
  2. Ari tu aku tengok TV ade cita oang putih buat loji pakai sinar matahari nak bakar bahan toksik ,konon toksik jadi wap...
    mungkin kat kedah Azizan tak tengok wayang tu ke ?
    Projek bolih telan belanja biilliion tuh.
    Apa kate Injinier Islam kat pentadbiran Kedah.
    Tapi kalau ade air kumbahan ke tanah, air minum kena belajo dari NEWATER kat pulau sebarang Selatan.
    Bolih minum NEWATER.
    arjuna waspada.

    BalasPadam
  3. Kesimpulannya bukan PAS dan PKR bodoh tetapi CINA KAFIR ni yang cerdik. kemain lagi kata UMNO dan BN mengula-gulakan rakyat. Yang PAS dan PKR dok kunyah gula -gula perisa babi yang dimasak ramuannya oleh DAP tu ape kebendanya. Tak kirala BN ke ape ke jangan la dok buka lagi ladang babi ni. Bila buka je ladang babi ni konform orang melayu akan tinggalkan tempat ni, kemudian cina akan berannsur-ansur masuk melebarkan kawasan cina .bila dah besar wujudkan kg baru. lepas tu tutup ladang babi ni. kemudian buka balik di penempatan melayu lain maka bertempiaran melayu lari lagi, besar lagi sayap taklukan cina sehinggalah melayu duduk di semenanjung thailand akhirnya..

    BalasPadam
  4. Bodoh. Bengong. Bengap. Lahanat. Celaka. Mampoih Melayu

    BalasPadam
  5. Syor boleh, kritik pun boleh. Malah, kalau betul belasahlah. Tapi jangan ambil fakta separuh jalan.

    Saya kasihan dengan Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak yang baru kira-kira lapan bulan memegang jawatan, tidak putus-putus ‘dibelasah’.

    Belum habis isu kuota 50 peratus pemilikan rumah untuk Bumiputera (saya sokong), kini dibelasah lagi dengan isu babi.

    Saya bukan nak sokong Kerajaan PAS Negeri Kedah. Saya ahli UMNO dan akan terus menyokong UMNO, kecuali jika UMNO tidak lagi memerlukan sokongan saya.

    Dalam isu babi ini saya terasa ada sedikit tanggungjawab sebagai bekas wartawan dan mahu semua merujuk kepada fakta kelulusan projek ini.

    Saya terbaca posting dalam blog Kijang Jantan (http://kijang-jantan.blogspot.com) bertajuk “Kedah Jelapang Padi, Bukan Jelapang Babi” pada Sabtu, 22 November 2008 (kelmarin) menyebut bahawa Negeri Kedah pimpinan PAS berkata pihaknya hanya akan membuka ladang babi moden secara berpusat di kawasan Bukit Selambau dekat Sungai Petani, jika ia tidak mendapat bantahan daripada penduduk tempatan.

    Adalah wajar jika mereka membuat rayuan kepada kerajaan Negeri Kedah agar menjalankan kajian impak secara mendalam sebelum melaksanakan projek pembinaan ladang ternakan babi di sekitar kawasan itu.

    Kerajaan negeri dalam jawapan bertulis pada Persidangan Dewan Undangan Negeri Kedah Ke-12 memberitahu, tapak seluas 162 hektar itu telah diluluskan pada 4 Disember tahun lalu. Jawapan bertulis itu juga menyebut, hanya satu syarikat dikenal pasti untuk mengendalikan ladang babi tersebut.

    Sebanyak 46,000 ekor babi dibenarkan diternak di ladang berkenaan.

    Kata Kijang Jantan: “Kerajaan Negeri pimpinan PAS hanya mengambil alih selepas pilihan raya umum Mac lalu. Jadi cadangan ini bukan daripada PAS, ia sudah dipersetujui sejak Barisan Nasional memerintah lagi. UMNO pun terpalit sama. Baguslah kalau Kerajaan Negeri mahu mengambil kira pandangan penduduk.”

    Selebihnya Kijang Jantan menyatakan kasihannya kepada penduduk pekan Bukit Selambau dekat Sungai Petani yang bimbang dengan projek berkenaan.

    Dan semalam harakahdaily.net melaporkan: “Sebagai makluman pembukaan ladang itu hanya akan berlaku jika terdapat aduan kacau ganggu di ladang-ladang yang sedia ada.

    "Selebihnya, keputusan tersebut telah dibuat oleh Kerajaan terdahulu melalui surat UPEN (K) 707 SK.4 ( ) bertarikh 4 Disember 2007 bertajuk: Keputusan Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kedah (MMK) Mengenai Ladangan Masa Depan Industri Ternakan Khinzir di Negeri Kedah Darul Aman," demikian menurut laman-web pembangkang itu.

    Menurut harakahdaily lagi, sekalipun telah dijelaskan dalam sesi penggulungan Sidang Bajet pada 20 November dan sidang akhbar pada hari yang sama oleh Menteri Besar, Dato' Seri Azizan Abdul Razak, bahawa ini adalah keputusan Kerajaan terdahulu (Barisan Nasional), stesen televisyen (termasuk tv3 dan RTM1 terus menggunakan perkataan 'hasrat Kerajaan PAS Kedah membuka ladang babi'.

    Yang menariknya siaran berita RTM di TV1 sekitar jam 1.00 petang 19 November 2008 dan siaran Buletin Utama TV3 jam 8.00 malam 19 November 2008 melaporkan bahawa Kerajaan Negeri Kedah bakal membuka sebuah ladang ternakan babi di Kedah.

    Tidakkah penyiaran berita sedemikian sudah memutarbelitkan fakta seperti yang tercatat dalam buku Jawapan Bertulis Mesyuarat Keempat Penggal Pertama Dewan Undangan Negeri Kedua Belas (Mesyuarat Bajet 2009)?

    Ini soalan ikhlas daripada saya kerana buku Jawapan Bertulis hendaklah dihormati sebagai buku yang sah untuk DUN Negeri Kedah. Nak marah, marahlah.

    Pada sidang media berkenaan, Menteri Besar Kedah memberitahu bahawa beliau dan Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat menghormati keputusan Kerajaan terdahulu (BN) bertarikh 4 Disember 2007 itu dan setelah mendapat nasihat daripada pihak Vertarina negeri, pihaknya belum lagi memutuskan tempat atau bila ladang berpusat itu akan dibina,"jelasnya lagi.

    Azizan juga menyatakan pembinaan ladang ternakan itu adalah untuk kebaikan semua pihak untuk mengelakkan sebarang kemungkinan masalah seperti pencemaran, bau busuk dan seumpamanya.

    Ia semakin panas apabila Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, Pas kini tidak mampu bersuara malah banyak tindak-tanduknya hanya untuk memuaskan parti lain termasuk membenarkan penternakan babi di kawasan kampung orang Melayu.

    Katanya, Pas rela menerima perkara itu, malahan tidak lagi berani untuk bercakap mengenai penubuhan negara Islam.

    Oleh itu kata beliau, orang Melayu juga tidak boleh mengharapkan Pas untuk melindungi hak-hak keistimewaan mereka memandangkan parti itu lebih kecil daripada DAP walaupun mempunyai penyokong yang ramai.

    Semakin haru-birulah jadinya jika kita tidak merujuk kepada sumber asal untuk mengulas sesuatu perkara.

    Dalam perkara ini adalah baik jika Kerajaan PAS Kedah menjelaskan kedudukan sebenar, bukan secara menghentam media dan sebagainya.

    Penjelasan secara berhemah dan menggunakan fakta yang sudah ada cukup untuk membuatkan rakyat faham.

    Jangan kerana salah faham, orang bukan Islam sensitive tidak tentu pasal dengan orang Islam – Melayu khususnya.

    BalasPadam
  6. Assalamualaikum. Boleh tak kalau aku cadangkan blog pewaris melayu nih ketepikan unsur unsur politik. jangan hentam - menghentam sesama kita. Melayu adalah melayu tak kira UMNO, PAS, atau apa saja parti politik. Macam mana nak satu kan orang melayu kalau kita sama sendiri menghentam antara satu sama lain. Cuba setkan arah tujuan dalam penyatuan MELAYU. Lepas tuh kalau dah teguh kita buat satu parti sendiri yang terdiri dari melayu saja. Ini tak... hanya menghentam sesama sendiri yang tidak berkesudahan. Sedih aku tengok cam nih. Kalau nak beza parti politik... semua parti ada kelemahan masing-masing. Apa salahnya kalau kita bergabung dan berusaha membetulkan kesilapan sesama sendiri? Aku datang Majlis Penyatuan Ummah kat Dewan sejarah ari tuh. Kita cakap nak satukan melayu. Tapi dalam dalam blog masih menghentam antara satu sama lain. Nak kata ada rasa kecewa pon ada. Sebab aku rasa kalau cam nih sampai bila pon melayu akan pecah belah.

    BalasPadam
  7. Salam Perjuangan...

    Tahniah atas blog saudara yang begitu infirmatif dan interaktif... harap kita kan dapat saling bertukar link... bersama teruskan perjuangan menegakkan kebenaran SEBENAR dalam peperangan di alam cyber ini...

    Idealismalaysia.blogspot.com

    BalasPadam
  8. media penjaja fitnah & adu-domba

    Babi makhluk Allah itu lebih mulia daripada manusia yang mencari makan
    dengan menjaja fitnah dan melaga-lagakan sesama umat manusia.
    Bagi umat Islam, memang tiada bezanya antara daging kamu dan daging babi.
    Kedua-duanya haram dimakan, tetapi babi tak menjaja fitnah
    untuk dijadikan sumber makanan & darah daging anak bini.
    Babi pun tak makan bangkai babi, tetapi kamu ibarat
    memakan daging mayat saudara kamu sendiri.
    TIDAKKAH KAMU ITU LEBIH HINA DAN KEJI DARIPADA BABI?

    BalasPadam
  9. MENJELANG PERHIMPUNAN AGUNG UMNO

    Politik wang dengan umno memang mesra sejak dahulu lagi.Perangai kotor merasuah dan menerima rasuah ini diharamkan dalam Islam.Ia merosakkan akhlak manusia dan memotog rezeki orang lain.

    Politik wang ini menjadi darah daging dalam UMNO dan perlu dibersihkan dengan clorok cap Islam.Islam datang dengan budaya adil dalam pemilihan kepimpinan manusia.

    Tidak ada budaya rasuah jika ingin naik menjadi pemimpin.Jelas lagi bersuluh kepimpinan UMNO berada dalam drama"hilang identiti diri".

    Menarik campur tangan BPR bukan penyelesaian pada isu ini tapi menambah beban kerna politik jugalah orang menerima rasuah terlepas dari hukuman.Penyelesaiannya adalah melalui cara Islam iaitu menakut-nakutkan ahli dengan azab tuhan bagi penerima rasuah dan pemberi rasuah.Sebarkan dan buat kempen.

    Panggil Ustaz ustazah ceramah bab hukum rasuah dan pilih pemimpin yang tidak main duit.Pelik dunia sekarang,duit menjadi alat untuk bertahan dalam kepimpinan organisasi sedangkan duit akan habis dan yang tinggal adalah jasa dan kerja pemimpin.Jika menang dengan politik wang anda tidak ke mana-mana malah anda kena pastikan duit anda sentiasa penuh walaupun duit itu bukan duit andapun!.

    Ke mana kehebatan karisma pemimpin jika wang jadi mekanisma bertahan ?
    Itulah apabila wang menjadi raja...

    BalasPadam
  10. SUNGAI PETANI: Lebih 100 ahli Pemuda Umno dan Belia 4B negeri mengadakan demonstrasi secara aman membantah cadangan Kerajaan Pas Kedah untuk melaksanakan projek ternakan babi di negeri ini.


    Timbalan Pengerusi Belia 4B Kedah, Mohd Khairul Azhar Abdullah, berkata demonstrasi itu bukan sekadar membantah projek ternakan babi di Bukit Selambau di sini, tetapi membabitkan semua kawasan di negeri bagi mengelak timbul pelbagai masalah terutama aspek kebersihan dan keselesaan penduduk.

    Beliau berkata, selain projek ternakan babi berpusat di Bukit Selambau yang dibatalkan pelaksanaanya oleh Kerajaan Kedah, kelmarin, ada dua kawasan lagi yang pernah dicadangkan iaitu Pinang Tunggal dan Padang Lembu di Gurun di sini.

    "Kami juga berharap Kedah tidak akan menjadi negeri penternakan babi seperti Selangor," katanya ketika ditemui di sini, semalam

    "Tidak kira siapa yang memerintah, sama ada Pas atau Barisan Nasional (BN), kami berpendirian menolak semua projek ternakan babi di negeri ini," katanya ketika ditemui di sini, semalam.
    TarakNama - Nah nie baru betul2 dikatakan BABI... amboi sedap sungguh aihh hangpa bercakap... lanie aku nak hangpa jawab apa aku nak tanya 2 soalan... lepas kalau jawapan memuaskan hatiku baru aku pon setuju apa yg hangpa dok demo nie...

    Didapati PROJEK LADANG BABI nie di LULUSKAN pada bulan Dec 2007 lagi.. JADI masa tu yang memerintah sapa kalau tak bukan tentu BN... OK soalan... Lanie dah bulan November dan PAS menang bulan MAC jadi sepanjang DEC sampai MAC hangpa buat apa ...LENA...????
    Semasa PROJEK LADANG BABI nie nak lulus dulu dan dah di luluskan dah pon... mana pie HANGPA semua nie.. simpan TELOQ dalam seluaq kaa... HARAM SEPATAH tak berbunyi pon.. sunyi sepi... HANG PA pie mana..??

    carim

    BalasPadam
  11. SUNGAI PETANI: Lebih 100 ahli Pemuda Umno dan Belia 4B negeri mengadakan demonstrasi secara aman membantah cadangan Kerajaan Pas Kedah untuk melaksanakan projek ternakan babi di negeri ini.


    Timbalan Pengerusi Belia 4B Kedah, Mohd Khairul Azhar Abdullah, berkata demonstrasi itu bukan sekadar membantah projek ternakan babi di Bukit Selambau di sini, tetapi membabitkan semua kawasan di negeri bagi mengelak timbul pelbagai masalah terutama aspek kebersihan dan keselesaan penduduk.

    Beliau berkata, selain projek ternakan babi berpusat di Bukit Selambau yang dibatalkan pelaksanaanya oleh Kerajaan Kedah, kelmarin, ada dua kawasan lagi yang pernah dicadangkan iaitu Pinang Tunggal dan Padang Lembu di Gurun di sini.

    "Kami juga berharap Kedah tidak akan menjadi negeri penternakan babi seperti Selangor," katanya ketika ditemui di sini, semalam

    "Tidak kira siapa yang memerintah, sama ada Pas atau Barisan Nasional (BN), kami berpendirian menolak semua projek ternakan babi di negeri ini," katanya ketika ditemui di sini, semalam.
    TarakNama - Nah nie baru betul2 dikatakan BABI... amboi sedap sungguh aihh hangpa bercakap... lanie aku nak hangpa jawab apa aku nak tanya 2 soalan... lepas kalau jawapan memuaskan hatiku baru aku pon setuju apa yg hangpa dok demo nie...

    Didapati PROJEK LADANG BABI nie di LULUSKAN pada bulan Dec 2007 lagi.. JADI masa tu yang memerintah sapa kalau tak bukan tentu BN... OK soalan... Lanie dah bulan November dan PAS menang bulan MAC jadi sepanjang DEC sampai MAC hangpa buat apa ...LENA...????
    Semasa PROJEK LADANG BABI nie nak lulus dulu dan dah di luluskan dah pon... mana pie HANGPA semua nie.. simpan TELOQ dalam seluaq kaa... HARAM SEPATAH tak berbunyi pon.. sunyi sepi... HANG PA pie mana..??

    carim

    BalasPadam
  12. Batal tetap Buat tempat lain..

    sama lah tu..

    2x 5= 10 dan 5x2 tetap 10

    BalasPadam
  13. Buat KIFLI...TU LA politik..Di Selangor projek bekalan air, Di Penang soal pengangkutan...semuanya tu ditukar dgn mudah oleh PR keran kononnya membazir duit rakyat....

    Nah di Kedah....tak payah hormat-hormatla keputusan kerajaan dahulu...batalkan saja,kitakan ada kuasa...atau kitapun berpolitik..

    BalasPadam
  14. Itulah saya kata, jadikan alasan kononnya kerajaan terdahulu yang luluskan. Sekarang dah jadi kerajaan, kenapa nak teruskan? Batalkanlah.

    BalasPadam

Catatan Popular di Pewaris Melayu 30 hari lepas

Followers

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark . Converted by LiteThemes.com .