BN Kalah di Manik Urai, Pas gelabah menang 65 undi majoriti

Ha, itulah yang penulis tengah pening, sebenarnya pilihanraya kecil Manik Urai semalam dmenangi oleh pihak pas dengan undi sebanyak 5248 mengatasi BN yang mendapat undi sebanyak 5283 dengan majoriti 65 undi.


Kenapa dalam kegembiraan Uji Ikan mendapat kemenangan tersebut terdapat juga  nada kesedihan dan ketidak puashatian dalam menerima keputusan PRK yang dimenangi oleh mereka itu? Tak perlulah nak menghentam BN kerana mereka gagal mempertahankan majoriti arwahyarham Ismail Yaacon pada PRU lepas.


Berbanggakah? Penulis turut bangga moral BN telah naik dinegeri Kelantan dan penulis tahu orang muda sudah tidak menghargai MB Kelantan dan Mursyidur Am Pas tersebut sebagai Tok Guru besar dinegeri tersebut.


Duit sudah dilaburkan berjuta ringgit oleh Pas dan BN, tapi orang Pas masih tuduh orang BN main taktik kotor dalam PRK MU. Aduhai, itulah yang mereka tahu, menuduh sebarangan tanpa bukti. Memang orang Pas berperangai sedemikian, buta mata, buta perut dan buta perasaan.


Bagusnya analisa yang ditulis oleh pihak Malaysiakini dalam kemerosotan undi Pas di Manik Urai dan penulis harap ia akan terus merosot dan jatuh ditimpa bumi kelak, jangan biar parti yang memperalatkan agama dan menjahanamkan bangsa terus kekal dibumi Malaysia.


Alangkah baiknya jika Pas difatwakan haram dan ajaran sesat kerana tingkahlaku dan selok belok dalaman dan tuturan "ulama" Pas yang mencerminkan ketaksuban dan ketidakbetulan ajaran yang dibawa oleh mereka. Nantikan pendedahan berani dari penulis kelak. Pas memang parti ajaran sesat yang tidak boleh disangkal lagi. 


Ayuh rakan - rakan kita menjadikan MU platform menjatuhkan Pakatan Rakyat yang mana berjuang diatas dasar Malaysian Malaysia dan memporakperandakan Malaysia yang tercinta ini. Takkbbiirrrr! Allahuakbar!

Posted in , , , . Bookmark the permalink . RSS feed for this post.
Jom komen di Facebook!

12 Responses to BN Kalah di Manik Urai, Pas gelabah menang 65 undi majoriti

  1. Saya amat bersetuju dgn Tuan. Kita jadikan MU sebagai titik permulaan untuk menawan Kelantan di PRU13. Tahniah saya ucapkan kepada Tuan serta rakan2 seperjuangan yang tidak mengenal erti jemu dalam memperjuangkan hak bangsa. Tanpa jasa Tuan dan rakan2 mungkin kejayaan ini tak akan kita kecapi. Akhir sekali teruskan perjuangan dan moga2 Allah memberkati perjuangan Tuan dan rakan2. Kita mulakan langkah "Dari MU ke KB"

    BalasPadam
  2. SEBENARNYA UMNO DAH MALU,KAMI GENERASI BARU AKAN PASTIKAN WALAUPU SATU UNDI MENANG,UMNO PASTI MUSNAH,SELAGI UMNO DIPIMPIN OLEH PEMINPIM PEMBUNUH,RASUAH DAN PENYAMUN SELAGI ITU UMNO AKAN HANCUR.JANGAN NAK BANGGA KATA UMNO DAPAT SOKONGAN,SEBENARNYA UMNO DAH AKHIR ZAMAN.

    PAS sebenarnya kalah di Manek Urai…

    1. Kalah dari segi janji-janji pembangunan
    2. Kalah dari segi taraf akademik calon
    3. Kalah dari segi curahan wang ringgit secara tunai
    4. Kalah dari segi sokongan media cetak dan elektronik
    5. Kalah dari segi sokongan agensi kerajaan
    6. Kalah dari segi bilangan undi yang merosot
    7. Kalah dari segi kemudahan jentera pilihanraya

    BalasPadam
  3. Dalam pilihanraya yang lepas, PAS berjaya memperolehi 5746 undi melalui almarhum Poksu Wei. Ini bermakna pada pilihanraya kecil ini PAS hanya merosot undinya hanya sekitar 399 undi sahaja. Benar, undi BN meningkat dengan mendadak, tetapi pengundi yang memilih PAS masih tegar tidak berganjak. Undi BN boleh saja meningkat dengan peningkatan jumlah keluar mengundi yang melepasi sasaran SPR, apa saja boleh berlaku dengan sejarah BN yang penuh dengan tipu muslihat.

    Jika BN cerdik, penurunan undi sebanyak 399 undi di pihak PAS itu bukanlah satu kejayaan besar bagi BN. Bagaimanapun, di tengah-tengah kemelut dan mood rakyat yang memberikan kekalahan berturut-turut kepada BN, kejayaan ini bagi BN mungkin merupakan sedikit suntikan semangat. Tetapi secara jujur, BN boleh berfikir dengan waras, padankah dengan segala janji manis dari seluruh jeneral-jeneral BN berkampung di Manek Urai, hanya 399 undi sahaja berjaya ditarik dari PAS?

    Untuk PAS, sekalipun menang dengan jumlah undi yang masih selesa, ia bukanlah tiket untuk menarik nafas lega. Kenapa pengundi muda rata-ratanya menolak PAS? Apakah kehendak mereka yang tidak dilayan dengan sempurna oleh kepimpinan? Kita melihat undi golongan penyokong tegar tidak berubah, menandakan isu ’kerajaan perpaduan’ yang dimainkan oleh UMNO/BN tidak berkesan. Lantas, PAS perlu membuat muhasabah dan pemeriksaan dalaman yang benar-benar telus ke arah memastikan Kelantan terus kekal di bawah penguasaan PAS di masa-masa akan datang.

    Apapun, tahniah Abe Uji. Tahniah para petugas PAS. Allahuakbar!

    BalasPadam
  4. Ya lah Cik Kifli smua betolllll...

    BalasPadam
  5. Cik Kifli x reti mengira ni...

    terimalah hakikat Melayu dah mula sedar..

    Ingatlah Melayu di Tanah Nusantara utuh jatidiri bangsa dan teguh tiang agamanya.

    apa salahnya kita jaga Agama dan Bangsa,x ada percanggahan dgn syariat Islam.

    PAS jgn ketepikan soal ketuanan Melayu dan Kemartabatan Islam..

    Jadilah golongan Nasionalis Yang Utuh Tiang Agamanya spt UMNO..

    UMNO-MENEGAKKAN ISLAM DENGAN BIJAKSANA

    BalasPadam
  6. ORG PAS sudah lah byk cakap pulak ....PAS = PARTI KAFIR SEISLAM MALAYSIA....TOLAK HUDUD.....ISLAM TK MEMPERJUANGKAN BANGSA....TAPI LU MESTI INGAT ISLAM JUGA SURUH KITA MEMPERTAHANKAN TANAH AIR DARI MUSUH2 ISLAM MCM DAP,......DAP LAHANAT.....SKRG BAIK LA DGN PAS,....klu la suatu hari nanti cina DAP NI DPT MENGUASAI MALAYSIA....AKU RASA DAP TK PANDANG PAS lagi....skrg tk dpt kuasa mmg la diorg baik...aku dah byk kwn dgn cina babi ni...main tikam belakang.....dkat ofis aku tahu sgt perangai cina babi ni manis dmulut je.......MATLAMAT DAP SAMA MCM KOMUNIS....NAK JADIKAN NEGARA REPUBLIK KOMUNIS.....NAK SAMARATA...POORAH....WOI CINA BANGSAT...BERAPA BYK UMAH KEDAI...KORANG BERNIAGA...DASAR EKONOMI BARU LAH YG MENAIK KAN ORG2 CINA....ORG MELAYU LAH PALING BYK menaikkan bisnes korang.....kedai tayar, kedai runcit,restoran, segala kedai korang dah menguasai...perniagaan orrg melayu tk mampu nak bersaing dgn korang.....sbb tu org melayu masih kebelakang......jgn buduh lagi sombong tk sedar diri...org kafir sokong korang bkn pasal islam...tapi diorg nak kan keistimewaan hak org melayu.....hanya UMNO SAHAJA MEMELIHARA ORG MELAYU ISLAM.....PAS tk fikir semua tu...jgn jadi mcm palestin......since 1946 yahudi berjaya menguasai tanah palestine ambil iktibar dr palestin

    BalasPadam
  7. Rizal oooi. Mengapalah nko ni bangang sangat. Kerana orang macam nko nilah yang menyebabkan bangsa lain tak menghormati Melayu. Kalau nak dikira, orang Melayulah yang banyak menikam orang Melayu. Yang menjahanamkan orang Melayu pun orang Melayu. Kalau otak nko dah diprogram oleh UMNO, maka nko pun akan taksub kepada UMNO. Pemimpin UMNO bejat nko pun ikut bejat.

    BalasPadam
  8. Tapi walau apapun yang UMNOBN lakukan untuk menawan rakyat, Nampaknya masih belum mampu juga mereka mencapai kemenangan dalam PRK tersebut.

    UMNO tak malu ke melalak mengulas majoriti undi PAS rendah..Guna jentera kerajaan dan kempen habis-habisan pun tak menang-menang juga..hanya dapat kurangkan Majoriti tak membawa apa-apa pun.

    Sebab tu Muhyiddin Yasin malas nak ulas dan balik awal kerana Malu..bagi UMNO mereka bukan nak majoriti kurang tapi kemenangan yang akan menghilangkan Badi kekalahan mereka sendiri..


    Sepatutnya untuk menghilangkan badi kekalahan BN bukan hanya mengurangkan Majoriti dalam Pilihanraya tetapi mesti mencapai kemenangan..kalau dah kalah tu maka makin lemah dan jatuh lah moral UMNOBN nanti... keh keh keh

    BalasPadam
  9. 65 undi yang membuat UMNO sangat marah dan kecewa. Masih kalah, hanya 65 undi? Ini sudah gila, kata mereka dengan kecewa. Semua pembangunan sudah dijanjikan, malah jambatan baru berharga RM7 juta akan mula dibina keesokan hari jika UMNO menang, masih ditolak kebaikan UMNO?

    Padahal sudah diberi wang tunai seribu seorang untuk tanam semula getah dan kelapa sawit. Masih tidak berterima kasih? Tetapi walaupun masih ramai orang jahat di Manek Urai yang tolak UMNO, kini sudah ramai pula yang cerdik dan berperangai baik memilih UMNO.

    Jadi rakyat (semua rakyat, bukan di Manek Urai saja) sudah menerima semula UMNO sebagai pembela bangsa, dan tahu betapa murah hatinya UMNO kepada rakyat. Dalam pilihan raya 14 Julai 2009 itu, UMNO yang pemurah itu tidak cukup wang, kerana ramai sangat rakyat yang perlu diberi wang RM300 sebagai upah mengundi mereka, yang datang dari jauh untuk pulang memangkah UMNO.

    Kalau wang cukup ketika diperlukan, sudah pasti UMNO menang. Bagus juga UMNO tidak menang, satu rahmat bagi UMNO, kerana jika mereka menang dengan membayar RM300 kepada setiap pengundi, maka sudah sah mereka menggunakan rasuah untuk menang pilihan raya.

    Sekarang mereka belum sah lagi rasuah, hanya sah menggunakan wang saja. Tetapi itu pun salah faham, bukan betul-betul pakai wang. Kata Ketua Wanita UMNO Kuala Krai, Rohani Abdul Majid (nama ini mesti diingati), wang RM300 itu untuk petugas UMNO yang berkempen untuk calon UMNO, untuk penampal poster, untuk perayu undi dan sebagainya. Wang RM300 (angka ini mesti disebut) untuk kerja sepuluh hari. Kata wanita itu, tuduhan UMNO bayar RM300 itu salah maklumat.
    BERSAMBUNG LAGI

    BalasPadam
  10. Kerana pekerja UMNO ramai, kita lihat ramai orang berhimpun di sebuah rumah untuk mengambil wang RM300 itu. Tuan rumah, yang tidak bernama, memberitahu “wang politik itu” (dia sebut begitu) daripada Datuk Aziz (gelarannya kepada calon UMNO Tuan Aziz Tuan Mat) untuk pengundi yang pulang dari luar Manek Urai.

    Calon dan Ketua Wanita UMNO tidak bercanggah maklumat, hanya memberitahu dengan ikhlas wang memang keluar RM300 seorang. Untuk siapa dan untuk apa fikir sendirilah. Tapi memang ada orang yang dapat wang, yakni yang tahu di mana boleh dapat wang itu. Inilah perubahan besar dalam UMNO, dari tidak mengaku menggunakan wang, di Manek Urai mereka terang-terang mengaku memang menggunakan wang untuk menang pilihan raya.

    Inilah kejujuran UMNO satu-satunya yang hanya berlaku di Manek Urai, tidak di tempat lain. Walaupun hanya di Manek Urai UMNO mengaku menggunakan wang, pada hakikatnya wang memang menjadi umpan yang ampuh kepada UMNO, dan digunakan dengan bijaksana sekali.

    Itulah perubahan besar dalam UMNO, iaitu pengakuan mereka menggunakan wang, kerana didesak oleh rakyat Manek Urai yang tahu mereka tertipu selama ini. Mereka masih menunggu cerita sebenar tentang penipuan royalti minyak kepada Kelantan, tidak dibangkitkan sepatah pun di Manek Urai, hatta oleh PETRONAS yang membisu hingga sekarang. Tidak seorang pun penganalisis politik yang pandai-pandai memandai-mandai itu menyebut perubahan dan pengakuan UMNO ini, kerana mereka tahu jika mereka bercakap benar mereka akan menerima nasib seperti wartawan TV7 bernama Florence Looi, pengacara “Point of View” di TV7 yang meminta salah seorang tamunya memberi markah kepada PM One Malaysia, dan tamu yang jujur betul bendul itu memberi markah C atau D saja untuk pentadbiran PM One Malaysia dalam masa 100 hari pertamanya.
    ADA LAGI

    BalasPadam
  11. Hampir-hampir wartawan itu dibuang kerja, tapi yang pasti dia dengan serta-merta diberi tugas kecil saja, sebagai hukuman kerana berani bertanya dan meminta pendapat benar tamunya. Dia memang dilarang mengajukan pertanyaan itu, jadi dia telah melanggar disiplin organisasinya yang tidak membenarkan kebenaran dinyatakan oleh sesiapa sekali pun, kecuali jika kebenaran itu untuk berbohong. Yang penting dalam pilihan raya Manek Urai baru-baru ini bukan kemenangan PAS, walaupun kemenangan itu penting bagi PAS.

    Yang penting ialah UMNO tidak berbohong untuk menabur wang, misalnya dengan membina jambatan, memberi wang subsidi kepada penanam getah atau kelapa sawit, memberi derma kepada orang miskin (kata penganalisis yang bodoh di TV ketika mengulas perkara ini, pemberian wang ini membuktikan UMNO jujur dan sangat murah hati untuk membantu rakyat miskin), membaiki jalan raya, memberi derma kepada masjid dan banyak lagi yang dihadiahkan oleh UMNO, tidak hanya 11 Hadiah Rakyat yang diproklamirkan oleh PM One Malaysia sehari sebelum hari mengundi.

    Selama ini UMNO menolak dengan keras sebarang tuduhan ke atas mereka bahawa mereka menggunakan wang, dalam bentuk semu (bentuk mimpi, seperti membina jambatan di Manek Urai) atau betul-betul. Kini mereka mengaku dengan ikhlas mereka memang menggunakan wang yang banyak. Hanya mereka masih segan hendak memberitahu berapa banyak wang yang dipakai. Ada anggaran melebihi RM300 juta, ada pula yang baik hati berkata tidaklah sebanyak itu membazir wang untuk kawasan yang diakui akan kalah, jadi angkanya tak sampai pun satu juta. Adalah barangkali RM100 ribu saja. Hanya musuh UMNO, kata mereka, menukar ribu menjadi juta, kerana angkanya tidak berubah.
    TUNGGU........

    BalasPadam
  12. KESIMPULANNYA

    Mana boleh menipu sampai begitu besar dengan wang rakyat, cacing pun akan marah kerana tempat orang mendapat wang itu dipijak lumat sampai cacing pun lari. PAS pula bagaimana? Memanglah PAS papa kedana, tidak ada wang, jadi mereka lempar batu kepada Puteri UMNO, sampai ada yang patah gigi. Kata ketua UMNO, kami tidak tahu ada dua orang pekerja PAS dari Perak yang dibelasah teruk oleh pekerja UMNO, sampai masuk hospital. Itu hanya khabar angin saja, tidak benar kerana tidak ada bukti. Kami ada bukti orang yang baling batu itu sudah ditangkap polis. Ke mana pun hendak mengelak, kata orang UMNO, yang jahat tetap PAS juga, bukan kami yang tabur wang. Lagi pula kami mengaku, hanya salah maklumat saja.

    Tapi itu sudah dibetulkan, jadi kami sebenarnya tidak menabur wang sedikit pun, hanya menabur janji saja (sambil tersengih), macam orang PAS juga. Jadi sudah jelas kami hanya ikut apa yang PAS buat, bukan kami buat betul-betul ... Ada satu cerita yang lebih menarik, yang tidak pernah disebut di mana-mana sekali pun. Ini cerita bohong, tetapi benar-benar berlaku. Ceritanya perihal Tok Guru Nik Aziz beri cuti sehari di Kelantan, yang benar-benar terjadi. Tujuannya supaya semua pengundi Manek Urai yang bekerja di seluruh daerah Kelantan boleh kembali mengundi. Dan mereka pergunakan cuti itu dengan betul, sehingga yang keluar mengundi melebihi 87 peratus.

    Lebih ramai ialah pengundi di luar Kelantan, terutama yang bekerja di Kuala Lumpur dan lain-lain bandar. Bilangan mereka yang boleh pulang kecil saja, untuk mendapat wang RM300 sebagai wang tambang. Jumlah lebih besar tidak boleh pulang kerana mereka bekerja. Inilah cerita menarik yang sangat penting diketahui. Mereka ini tidak dibenarkan pulang. Tidak perlu mengundi. Dulu pun mereka bertindak khianat tidak mengundi UMNO bila dibenarkan pulang dengan mengadakan hari mengundi para hari cuti. Dengan kerjasama SPR, UMNO dengan sengaja (agaknya tidak berniat jahat kerana kejahatan itu sudah dikhaskan kepada Pakatan Rakyat) menjadikan hari bekerja sebagai hari mengundi untuk memastikan PAS kalah.

    Tetapi ternyata Tok Guru Nik Aziz lebih cerdik dan lebih berani, lalu menjadikan “peristiwa mengundi di Manek Urai” sebagai hari cuti umum. Walaupun pengundi PAS tidak diberi imbuhan wang, mereka tetap pulang untuk mengundi. Jadi UMNO sudah membuat silap besar. Tidak saja mereka berbohong, mereka dengan sengaja menggunakan kuasa untuk menetapkan hari mengundi pada hari yang menguntungkan mereka. Itu pun mereka kalah. Memang benarlah kata ulama dan orang tua-tua, yang terkutuk dan berniat jahat akan tetap terkutuk selama-lamanya. Tidak ada kata-kata yang lebih manis dari itu, walaupun PAS sudah hilang hampir 2000 majoriti.

    BalasPadam

Catatan Popular di Pewaris Melayu 30 hari lepas

Followers

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark . Converted by LiteThemes.com .