Timbang pinda Akta Rahsia Rasmi - Peguam Negara

KUALA LUMPUR 7 Feb. – Pejabat Peguam Negara sedang mengkaji cadangan pindaan Akta Rahsia Rasmi 1971 agar hukuman lebih berat boleh dikenakan terhadap mana-mana pihak yang membocorkan rahsia negara.

Peguam Negara, Tan Sri Mohamed Apandi Ali berkata, pindaan tersebut antara lain mencadangkan hukuman penjara seumur hidup dan 10 sebatan dikenakan ke atas pesalah.


"Di sesetengah negara, membocorkan rahsia rasmi adalah satu kesalahan yang serius, seperti di China di mana ia membawa hukuman mati," katanya dipetik berdasarkan wawancara eksklusif yang disiarkan Sinchew Daily hari ini.


Beliau menambah, tindakan pendakwaan juga boleh diambil terhadap mana-mana pengamal media yang enggan mendedahkan sumber dengan berselindung di sebalik alasan menjaga etika kewartawanan.


Menurut Mohamed Apandi, sikap enggan mendedahkan sumber boleh dianggap bekerjasama dengan pihak yang mensabotaj kerajaan.

"Saya tidak bergurau. Jika saya mempunyai 90 peratus bukti, saya akan dakwa wartawan, editor, penolong editor dan ketua editor.


"Saya serius, bukan main-main. Berlaku terlalu banyak kebocoran rahsia di Malaysia," jelasnya.


Pada masa ini, Akta Rahsia Rasmi memperuntukkan hukuman antara setahun hingga tujuh tahun penjara ke atas mana-mana individu yang didapati membocorkan dan menyebarkan rahsia rasmi kerajaan.


Hukuman serupa juga boleh dikenakan terhadap mana-mana individu yang melindungi pihak yang melakukan kesalahan di bawah akta tersebut.


Pewaris Melayu kata : Memang patut pun kerajaan buat tindakan ni, kena bendung dari nanti melarat. Dah hilang kuasa baru menyesal. 

Bookmark the permalink . RSS feed for this post.
Jom komen di Facebook!

Leave a Reply

Catatan Popular di Pewaris Melayu 30 hari lepas

Followers

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark . Converted by LiteThemes.com .