Guan Eng: GST 0% pun harga masih tak turun!



(Malaysiakini) Kerajaan menyalahkan monopoli barangan terkawal sebagai antara punca harga barang tidak turun selepas kadar sifar GST pada 1 Jun lalu.

Dalam sesi soal jawab di Dewan Negara hari ini, Menteri Kewangan Lim Guan Eng berkata kerajaan sedang menjalankan kajian berhubung perkara itu dan harga baru gula akan diumumkan.

"Meskipun enam peratus (cukai GST) sudah dimansuhkan, harga masih tidak turun.

"Salah satu faktor adalah apabila ada monopoli yang mahu membuat keuntungan dan menggunakan monopoli itu untuk mengekalkan harga.

"Ambil contoh gula, harga pasaran dunia ditetapkan pada RM1.40 sekilo tapi harga pasaran tempatan RM2.90 sekilo," katanya.

Tambah Lim, Menteri Perdagangan dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Saifuddin Nasution akan mengumumkan harga baru gula.

Anggota parlimen Bagan itu berkata demikian sebagai mengulas kenyataan senator BN Datuk Khairuddin Samad yang menyorot beberapa harga barang masih tidak turun meski GST berkadar sifar.

Pewaris Melayu : Dulu masa jadi pembangkang, menteri-menteri BN dah jelaskan kenapa harga barang tak boleh turun hampa menyalak tak cukup bukit. Sekarang ni bila dah jadi kerajaan, buat lah apa pun, GST 0% pun harga barang masih tak turun! Kah kah kah, sebab tu dulu kena jadi pembangkang yang dinamik bukannya pembangkang untuk sekadar membangkang! Sekarang ni padan muka!

P/s : Salute Tok Mat Maslan! 

Bookmark the permalink . RSS feed for this post.
Jom komen di Facebook!

One Response to Guan Eng: GST 0% pun harga masih tak turun!

  1. PH is tasting their "pinch" of salt n chilli. Apa rasanya LGE? Masin n pedas tak? Padanlah muka kita.

    BalasPadam

Catatan Popular di Pewaris Melayu 30 hari lepas

Followers

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark . Converted by LiteThemes.com .