Bolehkah Pakatan Rakyat menjadi kerajaan persekutuan?

Selain kelemahan-kelemahan strategi melompat seperti dinyatakan sebelum ini, keadaan objektif juga belum lagi matang untuk mengambil alih kuasa daripada BN kerana:

• BN kalah, tetapi Pakatan belum menang: Dalam kebanyakan kes, pengundi pelbagai kaum memilih calon pembangkang kerana mereka menolak calon BN untuk menunjukkan mereka tidak berpuas hati dengan dasar-dasar parti pemerintah, namun pilihan ini tidak bermakna mereka menyokong agenda-agenda rakyat atau agenda perubahan yang diperjuangkan oleh PKR, PAS, DAP dan PSM.

• Pakatan merupakan gabungan yang longgar tanpa asas yang kukuh. Ia terpaksa dibentuk kerana keperluan realpolitik untuk menubuhkan kerajaan campuran di Pulau Pinang, Perak dan Selangor. DAP padahal telah berundur daripada Barisan Alternatif (BA) kerana tidak bersetuju dengan matlamat negara Islam yang diperjuangkan oleh PAS.

• Selain parti Islam, PKR dan DAP belum ada pengalaman memerintah. Oleh itu, cabaran memerintah di lima kerajaan Pakatan adalah cabaran yang tidak mudah dihadapi, terutamanya memandangkan kerajaan persekutuan enggan memberi kerjasama yang diperlukan, malah cuba mensabotaj dari segi kewangan dan pentadbiran.

• Kerjasama dan penyelarasan antara kerajaan negeri Pakatan dengan badan-badan bukan kerajaan juga perlu dijalinkan atau dipereratkan lagi agar agenda-agenda rakyat dan dasar-dasar baru yang melibatkan kepentingan rakyat tanpa mengira kaum dan agama dapat dilaksanakan secepat mungkin.

• Jika dalam penggal ini, badan-badan dan parti-parti progresif dapat bergembleng tenaga dengan lima buah kerajaan negeri Pakatan bersama-sama rakyat untuk melancarkan perjuangan secara serius dan besar-besaran agar dapat memansuhkan undang-undang zalim seperti akta ISA, Akta Rahsia Rasmi, Akta Universiti dan Kolej Universiti – di samping melaksanakan dasar-dasar pro-rakyat serta membanteras salah guna kuasa dan memulihkan hak-hak asasi rakyat – maka pilihanraya umum ke-13 seharusnya menjadi masa Pakatan mengambil alih kuasa politik daripada BN!

Bookmark the permalink . RSS feed for this post.
Jom komen di Facebook!

Leave a Reply

Catatan Popular di Pewaris Melayu 30 hari lepas

Followers

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark . Converted by LiteThemes.com .